4 à 5 miljard
‘Er zijn vier à vijf miljard mensen in de wereld die zo’n twee à drie dollar per dag verdienen,’ zegt Prahalad. ‘Je kunt die mensen van alles verkopen, maar wél op een andere manier dan je nu bent gewend. Shampoo, bijvoorbeeld, is duur en kan dus het beste worden verkocht in zakjes voor eenmalig gebruik.

Volumes
De prijs van zo’n zakje is misschien maar één cent, maar het volume is zó groot, dat er toch veel geld valt te verdienen’, zegt Prahalad. ‘Een bedrijf als Unilever begrijpt dat uitstekend. Meer dan 50% van de omzet haalt het nu al uit opkomende economieën.’

Leren
Zakendoen met wat Prahalad in zijn geruchtmakende boek The Bottom of the Pyramid noemt, heeft meer voordelen. ‘De mensen aan wie je je spullen verkoopt worden er beter van. Je zorgt voor meer lokale werkgelegenheid, in onder meer de produktie en de distributie. ‘Maar, zegt Prahalad, Westerse bedrijven kunnen veel leren van zakendoen met de allerarmsten. ‘Het zijn buitengewoon kritische consumenten, want voor hen telt elke cent die ze uitgeven. Je moet dus kwalitatief zeer hoogstaande produkten afleveren.’ Daar komt bij dat arme mensen de produkten vaak op zeer inventieve manieren gebruiken. ‘Het zijn een soort micro-laboratoria waarin jouw produkten worden getest, en verbeterd!’ zegt Prahalad. ‘Leer daarvan!’

Apple
Verder praat Prahalad in het interview uitgebreid over zijn theorie dat zakendoen tegenwoordig gaat over het ‘gezamenlijk creeëren van een ervaring’ tussen producent en consument. ‘Kijk naar Apple. Van de iPod maken ze niets zelf: niet de hardware, en niet de software – de muziek. Op de achterkant van een iPod staat designed in California. Apple zorgt alleen maar voor het platform waarmee de klant zijn muziekervaring kan beleven. Maar Apple verdient daar wel heel veel geld mee…!’ Prahalad werd jaren geleden beroemd met zijn boeken Competing for the Future en The Future of Competition.

Managementstrategen
Het bezoek van Prahalad aan ons land is de eerste in een reeks van vier bezoeken van bekende managementstrategen. Op 2 april komt Robert S. Kaplan, bedenker van de Balanced Scorecard. Op 14 mei Stephen Covey, auteur van de absolute best-seller The Seven Habits of Highly Effective People. En in september John Kotter, schrijver van Onze IJsberg Smelt en Leading Change.