Belangrijkste onderzoeksgegevens:
– Totale waarde van MBO in 2011: 1,8 miljard euro (2010: 1,75 miljard)
– 49,5% van de Nederlandse MKB-bedrijven doet aan MBO (2010: 55%)
– Bijna 94% van de bedrijven verwacht dat de eigen investering in MBO de komende twee jaar gelijk blijft, of zelfs zal toenemen
– De MBO-investering wordt primair gekenmerkt door de inzet van medewerkers (arbeid, kennis, kunde): 50%, en het geven van geld: 34%
– Ruim 75% van de ondernemers doet aan MBO omdat het inspireert of loont (2010: 68%)
– Ruim 58% geeft aan dat het realiseren van maatschappelijke impact voor hen de belangrijkste waarde van MBO vormt (2010: 46%)

Het onderzoek toont aan dat het aantal bedrijven dat in 2011 in MBO investeert in vergelijking met 2010 met 5,5% is afgenomen (2011: 50%). Toch is de totale waarde van de MBO-inzet licht gestegen (2010: 1,75 miljard). Dit komt doordat bedrijven gemiddeld meer investeren. De investering van kleine bedragen tot 1.000 euro is gedaald, de hogere bijdragen zijn gestegen. Bijna 94% van de bedrijven verwacht dat de eigen investering in MBO de komende twee jaar gelijk blijft, of zelfs zal toenemen. Eerde de Swart, programmamanager MBO van MVO Nederland: “We zien dat bedrijven het steeds belangrijker vinden om de lokale samenleving te verbeteren en dat het maatschappelijk bewustzijn van bedrijven daardoor stijgt. De motivaties voor MBO zijn vaak een combinatie van idealen en verantwoordelijkheden enerzijds, en zakelijke overwegingen anderzijds. Waarde voor het bedrijf en waarde voor de samenleving gaan in ieder geval steeds meer hand-in-hand.”

Inzet van mensen en geld rondom thema’s
De MBO-investering blijft gekenmerkt door het geven van geld (donaties en sponsoring) en het inzetten van arbeid, kennis en kunde door medewerkers (medewerkervrijwilligerswerk). Deze laatste blijft de primaire MBO-inzet van bedrijven (50%), gevolgd door geld (34%). Het blijkt dat iets meer dan de helft (53%) van de bedrijven zich met hun MBO-activiteiten bewust richt op bepaalde maatschappelijke thema’s of doelgroepen. Sport blijkt het meest populair, gevolgd door onderwijs, cultuur en gehandicaptenzorg.

Impact op lokale samenleving motiveert
In tijden van aanhoudende economische problemen zit er blijkbaar veel motiverende waarde in MBO: ruim 75% van de ondernemers doet aan MBO omdat het inspireert of loont. Dat was in 2010 nog 68%. Daarnaast zien we dat bedrijven het steeds belangijker vinden om de lokale samenleving te verbeteren. De Swart: “Ten opzichte van 2010 zien we een verschuiving van motivatie: steeds meer bedrijven doen aan MBO, omdat het inspireert en leuk is. Minder bedrijven voelen het als een morele verplichting om in MBO te investeren. Dat maakt MBO authentieker, vind ik.”

Sociale Staat van Nederland
Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) publiceert elke twee jaar de Sociale Staat van Nederland. Hierin wordt de leefsituatie van de Nederlandse bevolking beschreven en geanalyseerd. In november werd de meest recente editie gepubliceerd. Hierin wordt geschetst dat, gezien de verslechterende economische vooruitzichten en de bezuinigingen op vele maatschappelijke domeinen, extra aandacht nodig is voor kwetsbare groepen. Paul Schnabel, directeur van het SCP, benadrukt het belang van de vrijwillige inzet van burgers én bedrijven hierbij: “Op bepaalde thema’s, zoals schooluitval, armoede en het betrekken van kwetsbare groepen bij de arbeidsmarkt is vrijwillige inzet van burgers en het bedrijfsleven echt belangrijk. De kracht van de Nederlandse samenleving is dat niet alleen de overheid deze vraagstukken aanpakt. Zij worden óók door de vele initiatieven van burgers én bedrijven gedragen: uit de bereidheid om zich voor anderen in te zetten.”

MBO vanuit het hart: niet meer dan normaal
Het adviesbureau NL Consulting nam deel aan de Nationale MBO Monitor. Noor van Leeuwen, directeur, geeft aan waarom zij in maatschappelijke betrokkenheid investeren: “Het is een intrinsieke motivatie, vanuit het hart. En het is belangrijk voor de identiteit van ons bedrijf, het geeft aan wie we zijn. Onze mensen geven kosteloos trainingen, en we stellen onze ruimte beschikbaar.”
Van Leeuwen hecht veel waarde aan het in kaart brengen van de MBO-inzet van het Nederlandse bedrijfsleven: “Zien wat er gebeurt, en waar dat toe leidt is belangrijk. Bedrijven zijn erg terughoudend met het oppakken van hun rol in de civil society. Vaak hebben ze het idee dat de overheid bezuinigingen op hen af wil wentelen. Wij willen een voorbeeldrol vervullen en laten zien dat het niet meer dan normaal is dat het bedrijfsleven haar verantwoordelijkheden neemt voor burgers en maatschappij. Zo was het vroeger ook tenslotte.”