Geld hoeft niet uit de publieke ruif te komen. Want bedrijven kunnen in het burgerinitiatief veel kwijt over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ons eigen initiatief, VanHarte Resto’s, is een sprekend voorbeeld. Doelgroep zijn mensen die vaak alleen zijn en anderen willen ontmoeten. VanHarte gebruikt de ‘eettafel als bindmiddel in de wijk’, samen met huisartsen, welzijnswerkers en de wijkagent. Zij houden tijdens het eten praatjes over hun werk. De restaurants zijn gevestigd in ruimtes die ’s avonds leeg staan, zoals in roc’s waar leerlingen hun stage doen.
VanHarte is naar mijn weten een van de weinige burgerinitiatieven die landelijk structurele steun van bedrijven ontvangt, zoals C&A, Achmea en SNS Bank. Lokale initiatieven bieden ook mogelijkheden. Bedrijven geven geld en menskracht. Actief meewerken blijkt voor medewerkers veel dankbaarder dan alleen geld geven aan een vaak anoniem goed doel. Een bedrijf maakt kosten voor zo’n initiatief, maar de beloning aan betrokkenheid en het zicht op resultaat maken die investering meer dan goed.
Fred Beekers is initiatiefnemer van VanHarte Resto’s.