Het juryrapport luidt als volgt: “BCC is de afgelopen jaren getransformeerd tot een zeer succesvolle, vernieuwende en onderscheidende low price/high service retailer. Het bedrijf heeft onlangs het Groene Stekker initiatief genomen, waarmee het de eerste Europese winkelketen is die op een duurzame manier met energie en het klimaat omgaat. BCC heeft een ambitieuze missie geformuleerd om de eigen onderneming, de elektronicabranche en Europa duurzamer te maken. Het integrale karakter van het initiatief blijkt uit de doelgroepen waarop BCC zich richt. Hiertoe behoren de eigen medewerkers, consumenten, leveranciers en de zusterbedrijven binnen de internationale moederorganisatie KESA. Voor de doelgroepen zijn – veelal in samenwerking met maatschappelijke organisaties als het Wereld Natuur Fonds en Natuur en Milieu – zes indrukwekkende projecten geformuleerd, die allen zijn gericht op het bereiken van de doelstelling. In de interne en externe communicatie wordt de aandacht voor klimaat en energie voortdurend benadrukt. Het is een duurzaam initiatief, dat rationeel en emotioneel is verankerd in de onderneming. BCC is een bedrijf met een missie en met duurzaamheid in de genen. BCC laat met het initiatief zien dat innovatieve ondernemingen op vernieuwende manier in staat zijn om verbindingen te leggen tussen bedrijfsleven en maatschappij. En daarvoor verdient BCC volgens de Jury alle lof en alle waardering.”
Michiel de Haan van BCC: “We zijn heel erg trots dat we de Zilveren Retail Jaarprijs hebben gekregen. Het is een bevestiging dat we op de goede weg zijn met ons groene beleid. Samen met onze partners WNF, Milieu Centraal, de HIER campagne en Natuur en Milieu zijn we hard bezig de elektronicabranche te inspireren ook groen te ondernemen en consumenten energiebewust te laten genieten.”
De jury heeft zich de afgelopen weken over tientallen kandidaten gebogen, om uiteindelijk te komen tot een selectie van echte kanshebbers. Onder voorzitterschap van Prof. Drs. Ing. Henk Gianotten zijn alle kandidaten onder meer beoordeeld op uitstraling, service, klanttevredenheid, aanbod, shopdesign en winstgevendheid. Kortom: alle zaken waarmee een winkel(keten) zich kan onderscheiden.