“BCC levert elektronica om het leven van onze klanten makkelijker en leuker te maken”, aldus commercieel directeur Michiel de Haan. “Dit neemt niet weg dat wij ons als organisatie verantwoordelijk voelen voor onze leefomgeving en de bescherming van het milieu, en daarmee ook al jaren bezig zijn. Geïnspireerd door de HIER campagne, waar BCC zich vorig voorjaar als een van de eerste bedrijven bij aansloot, de rapporten van de Verenigde Naties en de film An Inconvenient Truth, waar we vorig jaar met bijna alle BCC’ers naar toe zijn geweest, zijn we een groot energiebesparingsproject gestart. Onder het motto “Energiebewust genieten” willen we ons steentje bijdragen aan de oplossing, zowel intern als in ons advies aan klanten. Omdat we vinden dat ook het bedrijfsleven klimaatverandering serieus moet nemen hebben we onszelf een concreet doel gesteld voor de toekomst: vanaf 2012 onderneemt BCC klimaatneutraal. Bovendien zijn al onze winkels vanaf mei dit jaar al klimaatneutraal”.
Energiezuinig advies klanten en eigen keurmerk
Naast het feit dat BCC als bedrijf bewust met energie om wil gaan, wil zij haar klanten ook zo goed mogelijk voorlichten. Michiel de Haan: “Juist omdat we elektrische producten verkopen, willen we onze klanten goed uitleggen hoe ze hier bewust mee om kunnen gaan. In de komende weken besteden we extra aandacht aan energiezuinige producten en energiezuinig gebruik. Zo geven we via speciale folders en een radio- en TV campagne de consument energietips en krijgen klanten bij diverse energiezuinige producten Philips spaarlampen cadeau. Zo sparen we het milieu dubbel!” Ook is er een speciale website ontwikkeld: www.groenestekker.nl.
In samenwerking met Milieu Centraal heeft BCC een eigen energiekeurmerk ontwikkeld die op energiezuinige producten in hun klasse worden geplakt: de Groene Stekker. “We hopen dat de overheid de energielabeling aanscherpt en dit hebben we in een presentatie aan Minister Cramer en VROM ook duidelijk gemaakt. Overigens waren de reacties van VROM op ons initiatief zeer positief,” aldus De Haan.
Oproep aan branche
BCC is ook zelf bezig om door middel van gedrag en investeringen in techniek de eigen CO2-uitstoot te verminderen, om de gestelde doelstelling “2012 klimaatneutraal” te halen. Bijna 400 BCC’ers hebben zich aangemeld als energieambassadeur en hebben vele goede ideeën aangeleverd, die al voor een deel zijn ingevoerd. Daarnaast traint BCC het personeel in het geven van energiezuinig advies. Ook heeft BCC de leveranciers opgeroepen om energiezuinigere producten te produceren en om de energiezuinigste apparaten goedkoper aan te bieden. Michiel de Haan: “We roepen onze branchegenoten op ons voorbeeld te volgen.” BCC werkt samen met de HIER-campagne, Natuur en Milieu en Milieu Centraal. Ed Nijpels, voorzitter van Milieu Centraal: “Ik juich dit initiatief van BCC van harte toe en ben verheugd dat we op deze manier onze schouders samen onder het klimaatprobleem kunnen zetten. We hopen dat meer retailers hier een voorbeeld aan nemen. Veel aankoopbeslissingen worden immers op de winkelvloer genomen. Informatie in de winkel over energieverbruik is daarom van groot belang.”