Waarom investeren bedrijven in projecten die gericht zijn op armoedebestrijding? Die onderzoeksvraag leverde Ronald Venn, docent aan de opleiding Advanced Business Creation de Outstanding Paper Award 2014 op.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is helemaal ‘hot’ de afgelopen jaren, maar veel geld brengen deze projecten niet op. Waarom beginnen grote bedrijven dan wél aan dit soort sociale projecten. En waarom gaat het vaak mis en wordt de stekker vervolgens eruit getrokken? Ronald Venn deed hier samen met Prof. Nicola Berg van de Universiteit Hamburg onderzoek naar.
Niet winstgevend
‘Bedrijven willen sociaal en economisch duurzaam zijn’, vertelt Venn. ‘Philips had bijvoorbeeld een project voor mensen in Afrika en India. In een traject met verschillende partners ontwikkelden ze ecologisch en sociaal duurzame producten zoals hoog-efficiënte kooktoestellen en zonnepanelen voor mensen thuis. Het klinkt allemaal fantastisch maar bedrijven lukt het vaak niet om projecten winstgevend te maken.’
Als je het dan niet voor het geld moet doen, waarvoor dan wel? Economische en niet economische voordelen zijn door Venn onderzocht. ‘Door deze in kaart te brengen, weten bedrijven beter waar ze aan beginnen.’
Meerwaarde voor functie
Wat levert een project nog meer op behalve geld? Het is goed voor de reputatie en het zorgt vooremployee engagement ontdekte Venn. ‘Waarom werken mensen voor Philips? De mensen die werken aan dit soort projecten zijn meestal knappe koppen die de bedrijven voor het uitkiezen hebben. Maatschappelijk verantwoord ondernemen geeft enorme meerwaarde aan hun functie. Ze kunnen ergens aan werken waar ze trots op zijn en de wereld een stukje beter maken. Een groot voordeel voor een bedrijf.’
Venn merkte tijdens het onderzoek ook op dat veel managers achter dit soort projecten helemaal opgaan in het project. ‘Ze reizen af naar bijvoorbeeld India om daar in de slums met de klant te spreken. Ze ontwikkelen daardoor een echte passie voor het project.’
Nieuw fenomeen
Die passie wordt volgens Venn niet toegejuicht, maar vormt in veel gevallen juist een obstakel. Dat terwijl deze passie juist dé sleutel is tot succes meent Venn. ‘Als het bedrijf besluit om te stoppen met het project, doen mensen er alles aan om het gaande te houden. Ze steken er privé geld in en verstoppen hun project binnen het bedrijf. Het zijn fascinerende mensen. Echte ondernemers die elke uitdaging aangaan om sociale, ecologische en economische waarde te creëren. Er wordt in enkele gevallen zelfs gedreigd met ontslag, maar toch houden ze vol. Dit is een nieuw fenomeen.’
De Outstanding Paper Award wordt ieder jaar door uitgever Emerald Group Publishing gegeven aan de beste gepubliceerde onderzoeken van dat jaar. Het artikel is opgenomen in het Emerald Literati Network – Awards for Excellence en is gratis online beschikbaar.