Ons moederbedrijf Indutrade heeft onlangs het Global Compact-duurzaamheidsinitiatief van de Verenigde Naties ondertekend. Daar ben ik blij om. M’n collega’s noemen mij wel eens gekscherend ‘groene boomknuffelaar’, en daar zit eerlijk gezegd wel een kern van waarheid in. Ik ben bezorgd over de leefbaarheid van onze planeet en het is fijn om te werken bij een organisatie die zich ook wat aantrekt van de wereld om ons heen.

Sceptisch

Maar wij zijn niet het enige bedrijf waar maatschappelijk verantwoord ondernemen op de agenda staat. Duurzaamheid is voor veel organisaties een wezenlijk onderdeel van de strategie en bedrijfsvoering. Toch kan ik me voorstellen dat klanten en buitenstaanders hier wel eens sceptisch over zijn. Want is ‘duurzaam geproduceerd’ slechts een loze kreet om de verkoop te stuwen of zit maatschappelijk verantwoord ondernemen echt in het DNA van de organisatie?

Daarbij hoor ik vaak: “Ja, wij burgers moeten ons van de overheid in de kosten steken voor het klimaat, maar de industrie komt als grote vervuiler overal mee weg.” Maar als je de laatste jaren de ontwikkelingen binnen de (maak)industrie een beetje hebt gevolgd, dan heb je gemerkt dat deze sector wel degelijk bezig is met verduurzaming.

Innovatie

In 2015 hoorde duurzaamheid al tot de 5 belangrijkste succesfactoren van de Nederlandse maakindustrie. En ruim 62% van de ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf is van mening dat bedrijven moeten betalen voor de CO2 die zij uitstoten. Een meerderheid (58%) denkt dat een heffing, waarvan de opbrengst terecht komt bij bedrijven die verduurzamen, leidt tot meer innovatie. Dit blijkt uit een peiling onder ondernemers in opdracht van Natuur & Milieu.

Natuurlijk, we zijn er nog lang niet. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) berekende dat de industrie de opgegeven CO2 besparing van 14,3 megaton CO2 niet gaat halen. In het gunstigste geval komt deze sector uit op 13,9 megaton CO2. Maar overal ontstaan samenwerkingsverbanden tussen bedrijven, overheid en kennisinstellingen om innovatieve projecten van de grond te krijgen. Audrey Keukens (voorzitter VNO-NCW West) verwoordt het op de website Duurzaam-ondernemen.nl heel mooi: “Het Nederlandse bedrijfsleven strijdt tegen de klimaatverandering in alle hevigheid. Dat gebeurt op zoveel plekken dat journalisten het niet kunnen bijhouden, laat staan de kracht ervan kunnen duiden.”

Meer dan loze woorden

Het is dus aan ons, bedrijven binnen de industrie en toeleveranciers aan deze sector, om al die innovatieve, duurzame ontwikkelingen aan de wereld te presenteren. En vooral te laten zien dat we onze verantwoordelijkheid nemen. Ons moederbedrijf zal in ieder geval elk jaar een Communication on Progress (CoP) uitbrengen waarin wordt beschreven hoe de organisatie haar activiteiten uitvoert in overeenstemming met de afspraken en welke verantwoordelijkheid wij hierbij nemen. De informatie over de vooruitgang die wordt geboekt, zal worden gepubliceerd op de website van het UN Global Compact en is voor iedereen toegankelijk. Zo kun je zien dat duurzaam ondernemen bij ons verder gaat dan een paar loze woorden.

Astrid van Ballegoy, Marketing- en communicatiestrateeg Hitma Groep