De Consumentenbond testte het MVO-gehalte van zes Nederlandse touroperators bij reizen naar het Middellandse Zee-gebied en met name het eiland Malta. Er werd onder meer gekeken naar het mileubeleid, de behandeling van de eigen werknemers en de interactie met consumenten. Het ging om vragen als: stelt de touroperator milieu-eisen aan de accommodatie, zijn er sociale doelstellingen voor het lokale personeel, is het bedrijf goed bereikbaar voor consumenten?
Arke kwam met voorsprong als beste uit het onderzoek naar voren. De TUI-dochter scoorde met name hoog op de onderdelen Milieu en Maatschappij. De Jong Intra en Neckermann (Thomas Cook) ontliepen elkaar nauwelijks qua score. Neckermann kreeg wel lagere punten voor de wijze waarop het bedrijf omgaat met de eigen werknemers.
De overige drie onderzochte bedrijven – Sonar, Evenementsreizen en Hotelplan – scoorden op de onderdelen Milieu, Maatschappij en Werknemers aanmerkelijk slechter. Alleen op het gebied van communicatie met de consumenten kunnen zij zich meten met Arke, De Jong Intra en Neckermann.
Het volledige onderzoek is te lezen in het maart-nummer van de Consumentenbond.