Ontdekkingsreiziger in het onbekende. CSRD regelgeving heet je welkom.

Als je iets nieuws wilt ontdekken, ga je op reis met bekende instrumenten om nieuwe uitdagingen aan te gaan of op te lossen. Uitdagingen in de circulaire economie, gaan vaak samen met een breed pallet aan vragen en uitdagingen – en dus meerdere competenties om te beheersen.

“You can’t solve problems with the same level of thinking that created them…” – Einstein. Een quote die resoneert.

Een eerste duurzaamheidsvraag die bijvoorbeeld intern gesteld wordt, vindt organisch zijn weg naar dieperliggende gesprekken over duurzaamheidsonderwerpen. Er is geen goed of slecht; maar de zoektocht naar transformaties die een beter perspectief omarmen.

Er komt een moment dat klanten of medewerkers meer gaan verwachten op het gebied van transparantie en de missie en onderliggende visie van een bedrijf.

Greenwashing voorkomen.

De filters om ‘beter’ vervolgens te definiëren zijn vervolgens maatwerk. Wet- en regelgeving, evenals wetenschappelijk onderzoek geven richting; maar veranderen nog steeds niet de fundamentele keuzes die nodig zijn om een transformatie te begeleiden.

Meervoudige waardecreatie helpt bedrijven om naast financiele stabiliteit te borgen, ook te kijken naar de ecologische en sociale impact van handelen. Ook daarbij komen zowel klanten als werknemers aan bod.

Beginpunt van transformatie

Kernwaarden vertrouwen, kennis, transparantie en harmonie helpen om richting te geven aan een toekomstgericht plan. Een plan waarbij continu leren, innoveren en actie ondernemen centraal komen te staan. Congruent worden met de kernwaarden waar je als bedrijf voor staat.

Multidisciplinair werken is nieuw, maar kan vanuit een ecosysteem

Er wordt vaak over multidisciplinair werken gesproken. Daarbij gaat het in essentie om het begrijpen van waardecreatie binnen uiteenlopende bedrijfsfacetten en deze vervolgens samenbrengen in een werkvorm. De werkvorm draagt vervolgens bij aan het versterken van strategie en onderliggend de identiteit. Een impact strategie of ESG-rating zijn manieren om de resultaten te communiceren naar de buitenwereld.

Ook de verbinding vanuit bedrijfsvoering naar onderwerpen zoals afval, energie en ook menselijk talent om transities te begeleiden komen aan bod in vraagstukken over toekomstgericht ondernemen.

Bovenstaande context is leidend in het beter begrijpen hoe ecosysteem denken en doen werkt.

ECO-CEO. Ecosysteem Circulair Ondernemen – Co-creative Ecosystem Operators

Er is een nieuw profiel in de markt waar wij als ecosysteem aan werken. Co-creative Ecosystem Operators.

Co-creative omdat je als teamspeler moet kunnen en willen functioneren. Het tijdelijk overnemen van elkaars taken, meedenken in flexibiliteit, niet je eigen waarde maar collectieve visie centraal stellen. Meewerkend, flexibel en leergierig. Daarmee kan je vanuit je eigen kernwaarden, bijvoorbeeld creativiteit en integriteit, waarde creëren.

Ecosystem. Gebaseerd op de natuur. Ecosysteem kunnen denken en doen vereist vooral ervaring van doen en op meerdere vlakken leren. Het kunnen werken vanuit intrinsieke motivatie. En ook voldoende begrip en inzicht hebben om wetenschappelijke informatie te vertalen en verbinden aan bedrijfsvoering. Het analyseren van een probleem en oplossen vanuit multidisciplinair denken.

Operators. Alle taken gaan samen met doen. Iets bedenken, betekent ook het kunnen omschrijven, visualiseren of anders effectueren. Doeners die met de denkers kunnen communiceren. En denkers die in doeners transformeren als er gewoon taken liggen om uit te voeren. Kernwaarden zoals passie, drive, talent en communicatie komen dan goed van pas. Omdat er op verschillende vlakken belangen ontstaan, is een gedegen kennis van operationele werkzaamheden en structuren essentieel.

ECO-CEO’s zijn multidisciplinair inzetbaar om uitdagingen te lijf te gaan

En zo is een ECO-CEO dus multidiscplinair, maar doet nog steeds het werk niet alleen. Hij/zij communiceert binnen de bandbreedte van toekomstgerichte indicatoren. Met een denkwijze die nieuwe ideeën kan koppelen aan hetgeen nodig is. Verantwoordelijkheid nemen in een wereld waar onzekerheid te boventoon voert vraagt om een positieve en oplossingsgerichte werkhouden.

Arjan van Jaaren, Founder & CEO (Co-creative Ecosysteem Officer) Circular Clarity