Leonardo DiCaprio heeft zich verbonden aan het Maastrichtse Mosa Meat, dat met de productie van gecultiveerd vlees een duurzaam en diervriendelijk alternatief biedt voor slachtvlees. Daarmee vestigt hij wereldwijde aandacht op deze Nederlandse innovatie. Nederlandse bedrijven werken hard om gecultiveerd vlees naar het supermarkt schap te brengen. Dat DiCaprio zich verbindt aan Mosa Meat toont de grote vorderingen die gecultiveerd vlees momenteel doormaakt.
Vorige week nog kondigde de Nederlandse multinational DSM aan een samenwerking aan te gaan met de andere vleespionier van eigen bodem, het Delftse Meatable. De bedrijven gaan samenwerken om de benodigde groeimedia verder te verbeteren. Nederlandse biotechbedrijven werken er hard aan om gecultiveerd vlees betaalbaar en op grote schaal toegankelijk te maken.
De twee recente ontwikkelingen laten goed zien hoe het slachtvrije alternatief voor conventioneel geproduceerd vlees nu heel snel volwassen wordt. Volgens analisten bedraagt de markt tegen 2030 circa $25 miljard. Maar belangrijker nog: de productie van gecultiveerd rundvlees zorgt voor een drastische reductie van de klimaatimpact met 92% en de luchtvervuiling met 93% ten opzichte van de conventionele vleesproductie. Er is namelijk 95% minder land en 78% minder water nodig dan voor standaard rundvlees. Het is dan ook niet verwonderlijk dat beide bedrijven de afgelopen paar jaar ieder tientallen miljoenen euro’s hebben opgehaald om de vleesproductie schoon, groen en diervriendelijk te maken.
Annemiek Verkamman, directeur van HollandBIO