Wat een bizarre tijden. Corona legt de wereld plat. Niemand weet eigenlijk echt wat er aan de hand is, of de maatregelen gaan werken, maar ieder doet z’n best. We zitten braaf thuis af te wachten en leven met angst om dierbaren te verliezen.
Terwijl de economie bijna geheel stil ligt, gaan een aantal lokale bedrijven door. Zo ook aantal van onze partners in de stad Utrecht, die geweldig eten blijven maken die de trouwe klanten ook blijven afnemen, zoals GYS, Gastmaal Café, FIG en Bigoli. De directe betrokkenheid bij ondernemers is groot, en dit laat de kracht van lokaliteit zien. Ik ben trots op de partijen die door blijven gaan, die innoveren, ik ben trots op mensen die met oplossingen komen.
Terwijl onze huidige economie klappen krijgt, denk ik dat we veel stof tot nadenken hebben. Waardering van bepaalde beroepen zoals de zorg en het onderwijs, en het werkelijke contact met elkaar. We komen er achter wat lokale partijen, van kaasboer tot aan de lokale supermarkt voor cruciale rol spelen in het voldoen van onze basisbehoeften.
Ik zie dit moment dan ook als een startpunt om onze lokale economie opnieuw goed te bekijken, er waardering aan te geven, en te steunen met de portemonnee en tijd. Als de lokale economie goed werkt, werkt dit als een katalysator voor verduurzaming. Klanten hebben namelijk lokaal invloed en kunnen hun wensen uitspreken over de manier waarop hun voedsel wordt verbouwd en andere producten gemaakt worden. De klant staat in directe verbinding met de ondernemer. De initiatiefnemers aan de andere kant zijn direct gebaat bij een duurzaam systeem waar energie en voedsel duurzaam geproduceerd en afval duurzaam opgewerkt wordt en waar gezonde, prettige en duurzame werkcondities een gegeven zijn.
Terwijl wij met De Clique ook de nodige klappen krijgen, gaan wij door met net zoveel energie als voorheen om grondstoffen te redden. Een samenwerking met de voedselbank in deze tijd was een mooie uitkomst om nog goed voedsel van onze partners, wat anders over de datum zou gaan, lokaal bij Utrechters onder te brengen. Ook blijven we klaar staan voor onze klanten en gaan we ons nog harder inzetten voor de lokale economie van grondstoffen. Als we de vele miljoenen kilo’s afval kunnen voorkomen en er als grondstoffen lokaal nieuwe bestemmingen aan kunnen geven, maken we de wereld een stuk mooier én toekomstbestendiger.
Maar er is meer mogelijk. Kijkend naar wat wij en onze partners kunnen bieden, duurzame logistiek en goed en gezond eten, en waar de zorgprofessionals en vrijwilligers baat bij hebben, een hoge immuniteit, vraag ik me af: Kunnen we de kracht van de lokale horeca niet inzetten om de zorg van goed voedsel te voorzien?
Anja Cheriakova, co-founder De Clique