Voor het onderzoek vroeg StrategyOne 400 Amerikanen en 450 Europeanen naar hun vertrouwen in non-gouvermentele organisaties, bedrijven en de overheid.
In Europa blijft het vertrouwen in de overheid relatief laag met 25 procent, na een piek van 36 procent in juni 2002. Het vertrouwen van de Amerikanen in hun overheid is in een half jaar sterk gedaald na het grote vertrouwen dat was ontstaan na de gebeurtenissen van 11 september 2002 (van 48 naar 39 procent). Het vertrouwen in bedrijven is in de Verenigde Staten in de afgelopen zes maanden, ondanks de recente golf van bedrijfsschandalen, gestegen naar 48 procent (41 procent in juni 2002). In Europa is het vertrouwen in het bedrijfsleven juist gedaald van 43 naar 35 procent.
‘We zien dat de verschillen tussen de VS en Europa aanzienlijk zijn. Het Europese consumentenvertrouwen in het bedrijfsleven is gedaald en het vertrouwen van de Europeanen in de overheid blijft laag. Non-gouvermentele organisaties worden in Europa juist als zeer betrouwbaar gezien. Het vertrouwen van Amerikanen in het bedrijfsleven groeit, omdat bedrijven bezig zijn dit vertrouwen te herstellen,’ aldus Richard Edelman, president en ceo van Edelman.
Andere belangrijke bevindingen uit het Trust Survey zijn:
* 57 Procent van de ondervraagden in Europa en 71 procent van de ondervraagde Amerikanen hebben vertrouwen in het bedrijf waarvoor ze werken.
* De vier meest betrouwbare merken in Europa zijn non-gouvermentele organsiaties, zoals Amnesty International, het Wereld Natuurfonds, Greenpeace en Oxfam.
* Het vertrouwen in bekende Amerikaanse merken (McDonalds 55 procent en Coca-Cola 66 procent) is in Europa een stuk lager (McDonalds 22 procent en Coca-Cola 37 procent).
Het onderzoek van StrategyOne laat ook zien hoe communicatiekanalen en woordvoerders een bijdrage leveren aan het vertrouwen en de geloofwaardigheid van bedrijven. Meer dan 80 procent van de ondervraagden in zowel de VS als Europa vinden nieuwsartikelen de belangrijkste en betrouwbaarste informatiebron. In Europa heeft 9 procent vertrouwen in advertenties. In de VS is dit 12 procent. Meer dan 35 procent van de ondervraagden in zowel de VS als Europa zegt veel waarde te hechten aan onafhankelijke ‘deskundigen’ van bedrijven en non-gouvermentele organisaties.
‘Dit is het eerste onderzoek dat duidelijk aantoont dat je geen geloofwaardigheid kunt kopen door betaalde media. Je moet geloofwaardig zijn door open en transparante communicatie, neergezet door onafhankelijke media,’ aldus Steve Lombardo, ceo van StrategyOne.