Alliander en TBWA\NEBOKO hebben gistermiddag, 14 november, de Award Diversiteit in Bedrijf 2022 gewonnen, een prijs voor activiteiten op het gebied van meer diversiteit en inclusie op de werkvloer. De uitreiking vond plaats tijdens de bijeenkomst Personeelstekort? Zo werf je waardevolle werknemers in het hoofdkantoor van T-Mobile in Den Haag.

Dit jaar maakten zes bedrijven kans op de Award in de categorieën ‘Groot bedrijf’ en ‘mkb’. In de categorie ‘Groot bedrijf’ waren naast netbeheerder Alliander ook telecombedrijf KPN en accountantskantoor EY genomineerd. De medegenomineerden van reclamebureau TBWA\NEBOKO waren het consultancybedrijf SIA PARTNERS en trainingsbureau Lepaya. De winnaars kregen uit handen van minister Karien van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) een bokaal overhandigd.

Met Andere Ogen

Alliander won de prijs voor de Met Andere Ogen-interventie, een gesprekssessie waarin iedere deelnemer via een Virtual Reality (VR)-bril een filmpje ziet waarin diegene kan ervaren hoe het is om uitgesloten te worden. Vervolgens kijkt de deelnemer nog een keer naar het filmpje, maar dan vanuit het perspectief van een omstander. De jury van de Award, bestaande uit de leden van de Raad van Advies van SER Diversiteit in Bedrijf, noemt Met Andere Ogen ‘een mooie, stapsgewijze aanpak met een indringende interventie via VR-brillen, die vooral gericht is op ‘voelen’ en op die manier verandering probeert te realiseren’. “De manier waarop Alliander dit laagdrempelig aanpakt, met een dwarsdoorsnede van binnen de organisatie en met oog voor de vele polariteiten die rond diversiteit en inclusie leven, komt heel gelaagd en met inzicht in de complexiteit van inclusie over”, aldus de juryleden.

TBWA\NXT

In de categorie mkb droeg winnaar TBWA\NEBOKO het project TBWA\NXT aan, waarmee het bedrijf kansarme scholieren met diverse achtergronden de mogelijkheid biedt om kennis te maken met de creatieve industrie. Voor de deelnemers wordt een zogenoemde mini agency opgericht, een kleinere versie van TBWA\NEBOKO, waar klanten briefingen kunnen indienen. Deze cliënten geven de stagiairs daarnaast advies over het werken in de creatieve sector. De juryleden prijzen de achterliggende gedachte van dit project. “Het programma TBWA\NXT is ogenschijnlijk simpel, maar doeltreffend voor zowel het reclamebureau als de klantzijde en de loopbaanoriëntatie van de scholieren: een mes dat aan twee, en in dit geval zelfs drie kanten snijdt. Met TBWA\NXT laat TBWA\NEBOKO zien dat het zich bewust is van het feit dat hun content er voor íedereen is.”

Naast de bokalen winnen de bedrijven ook een unieke fotoshoot op hun eigen locatie met fotografe Sacha de Boer. Deze foto’s worden later in het jaar gepubliceerd.

Foto: © Daniël Verkijk