Rotterdam The Hague Airport zet een belangrijke stap om de luchthavenoperatie emissievrij te maken. Vanaf vandaag start de luchthaven met een pilot voor duurzame diesel en wordt alle fossiele diesel op de gehele luchthaven voorlopig geweerd. Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers (I&W) heeft de pilot op feestelijke wijze geopend door als eerste een speciaal brandweervoertuig, de zogeheten crashtender, te tanken met de duurzame diesel GoodFuels HVO100.
Duurzame Diesel HVO100
HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) is een duurzame diesel op basis van waterstof behandelde plantaardige en dierlijke afval- en reststromen. Het wordt op kunstmatige wijze geproduceerd zonder gebruik te maken van fossiele grondstoffen. Het grootste voordeel van het gebruik van HVO100 brandstof is de CO2 reductie tot maar liefst 89% in vergelijking met gewone dieselolie. Daarnaast vermindert het ook de uitstoot van overige emissies zoals stikstof met 9% en fijnstof met 33%, wat bijdraagt aan de verbetering van de lokale luchtkwaliteit.
Wat deze pilot uniek maakt, is de schaal van de pilot en de samenwerking met alle luchthavenpartners. Er kan vanaf vandaag geen fossiele diesel meer getankt worden op het vliegveldterrein van RTHA. CEO Ron Louwerse van Rotterdam The Hague Airport is trots op deze samenwerking: “Dit past goed bij onze rol als proeftuin voor innovatie. Het gaat om een pilot van drie maanden. We willen met deze pilot gecontroleerd alle verschillende voertuigen op een luchthaven testen. Als de pilot succesvol verloopt dan is dit een grote stap richting ons doel om grondgebonden activiteiten emissievrij te maken, maar nog belangrijker: dan maakt het voor andere luchthavens eenvoudiger om het ook te implementeren”.
Emissievrij 2030
RTHA heeft zich gecommitteerd om zich maximaal in te spannen voor het reduceren van grondgebonden emissies met als doel om in 2030 geen emissies meer uit te stoten. Waar mogelijk worden alle voortuigen vervangen door bijvoorbeeld elektrische voertuigen en in de toekomst wellicht waterstofvoertuigen. “We zien het gebruik van duurzame brandstof HVO100 als een waardevolle tussenoplossing om per direct substantieel emissies te reduceren én tegelijkertijd geeft dit ons en onze partners tijd om de rest van de vloot te verduurzamen” aldus Michelle Samson, adviseur Strategie en Duurzaamheid.
Alleen in Finland en enkele luchthavens in Zweden is HVO100 al de norm. De fossielvrije HVO100 brandstof wordt geleverd door Schouten Olie als distributeur van GoodFuels Road & Rail Nederland. Mocht de pilot succesvol zijn, dan is de luchthaven voornemens om niet meer terug te keren naar fossiele diesel.
Op de foto: Desiree Breedveld (commercieel directeur RTHA), Michelle Samson (Duurzaamheidsmanager RTHA) en minister Mark Harbers (I&W)