De opening van het academische jaar in Wageningen heeft als thema ‘biobased economy’. In zijn speech stond Dick Boer stil bij de initiatieven van Albert Heijn op het gebied van ‘biobased economy’ en benadrukte hij het belang technologische ontwikkelingen goed af te stemmen op de wensen van de consument. Ook kondigde Boer aan dat Albert Heijn een nieuwe stap maakt in duurzaam ondernemen. ‘Onze consumenten vragen om gezond en duurzaam. Ook hierin zijn wij graag trendsetter. Vanaf deze maand zal Albert Heijn de standaardverpakkingen van alle ongekoelde biologische groente- en fruitproducten gaan vervangen door biologisch afbreekbare verpakkingen.’, aldus Boer.
Sinds drie jaar gebruikt Albert Heijn als één van de weinige supermarkten in Nederland biologisch afbreekbare verpakkingen voor een aantal ongekoelde biologische groente- en fruitproducten. Vanaf deze maand worden alle tweeëntwintig ongekoelde biologische groente- en fruitproducten vervangen door biologisch afbreekbare verpakkingen. De verpakkingen zijn gebaseerd op plantaardige grondstoffen in plaats van aardolie. De milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen zijn voorzien van het Kiemplantlogo. Dit logo mag alleen gevoerd worden op materialen die voldoen aan de strenge Europese richtlijnen voor composteerbare verpakkingsmaterialen. Het is daarmee mogelijk om de verpakkingen via de GFT-container af te voeren.