Dat blijkt uit het zogeheten Dossier Duurzaam, een rapport van onderzoeksbureaus DDB en Intomart GfK. Het gaat hier om een onderzoek waarin het duurzame imago van retailers onder consumenten wordt gemeten. Van alle retailers heeft The Body Shop het beste duurzame imago, gevolgd door Ikea en Albert Heijn.

Biologisch
Albert Heijn komt als beste supermarktformule uit de bus door het aanbod van biologische producten, het gebruik van bioplastics en de gescheiden inzameling van restmaterialen. Aldi en Dirk van den Broek worden volgens het onderzoek niet als duurzaam beschouwd.

Belangrijk
Binnen de retailbranche vinden consumenten duurzaamheid het belangrijkst bij elektronicawinkels, direct gevolgd door supermarktketens en doe-het-zelf-zaken. Weinig consumenten zijn echter onder de indruk van de mate waarin er duurzaam gewerkt wordt.

Focus
Uit het onderzoek blijkt dat de focus op milieu alleen niet voldoende is voor een duurzaam imago. Volgens woordvoerder Dennis van Aalst van DBB kost het tijd om een sterk duurzaam imago op te bouwen. ‘Allereerst moet er een hele duidelijke en strategische keuze gemaakt worden om duurzaam te werken. Daarbij mag een sterke, eigen identiteit niet ontbreken, zoals Ikea, C&A en Albert Heijn zich ook goed weten te differentiëren binnen hun branches.’