Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, heeft vandaag aangekondigd dat het in 2030 de voedselverspilling met 50 procent wil verminderen. In 2020 wil het bedrijf de voedselverspilling al met 20 procent tegen gaan.
Ter ondersteuning van deze verbintenis heeft Ahold Delhaize zich aangesloten bij het initiatief ’10x20x30′ van het World Resources Institute (WRI), dat 10 wereldwijde voedselretailers samenbrengt die elk met 20 van hun prioritaire leveranciers zullen samenwerken om hun voedselverlies en -verspilling tegen 2030 te halveren. Ahold Delhaize is een oprichter van het initiatief, dat vandaag werd gelanceerd tijdens de Klimaatweek in New York. Met deze verbintenis ondersteunt Ahold Delhaize de doelstelling van de United Nation Sustainable Development Goal (SDG) 12.3 volledig.
“Het verminderen van voedselverspilling in onze winkels en distributieketen is het juiste voor ons bedrijf, voor het klimaat en voor het verbeteren van voedselzekerheid. We sluiten ons aan bij dit opwindende initiatief om momentum in onze branche te ondersteunen en nieuwe innovaties te creëren voor het verminderen van verspilling in samenwerking met leveranciers, ”zei Frans Muller, President en CEO van Ahold Delhaize.
Vermindering van voedselverspilling is een belangrijk onderdeel van onze Leading Together-strategie terwijl we werken aan een gezonde en duurzame toekomst. Ahold Delhaize-merken in de VS en Europa hebben de afgelopen jaren veel veranderingen doorgevoerd om voedselverspilling in onze activiteiten te verminderen, zoals het verbeteren van technologie voor het bestellen van winkels en het ontwikkelen van partnerschappen met lokale gemeenschappen om onverkocht voedsel te schenken aan mensen in nood. Met dit nieuwe doel zetten we ons in om partnerschappen en innovaties te versnellen – op gebieden zoals verpakking, discontering, analyse van nieuwe kwaliteit en slimmere logistiek.
“Minder voedsel verspillen is van cruciaal belang voor het behoud van natuurlijke hulpbronnen en het verbeteren van de voedselzekerheid,” zei Megan Hellstedt, VP Sustainable Retailing. “We hebben verbeteringen geïdentificeerd die we de komende jaren in onze eigen activiteiten moeten aanbrengen en zullen onze belangrijkste leveranciers vragen hetzelfde te doen.”