Ahold Delhaize wil klanten inspireren en in staat stellen om gezondere en duurzamere keuzes te maken. Als onderdeel van die inspanningen kondigt Ahold Delhaize aan dat haar Europese food retail-merken een geconsolideerde doelstelling hebben gesteld, gericht op 50% plantaardige voedselverkoop in 2030. Een geleidelijke verschuiving naar meer plantaardige eiwitten is een belangrijk onderdeel van haar plan om de koolstofuitstoot en de impact ervan op de natuur te verminderen, en kan ook helpen om voedingsdoelen te bereiken.
Waarde voor klanten
Door een verschuiving naar een dieet met meer planten aan te moedigen, streven de lokale merken van Ahold Delhaize ernaar om hun klanten meer waarde en keuze te bieden. Dit omvat het aanbieden van heerlijke, voedzame en betaalbare opties die inspelen op verschillende levensstijlen en voorkeuren.
De toewijding van Ahold Delhaize benadrukt haar inspanningen om de transitie naar een gezonder en duurzamer voedselsysteem te stimuleren. Ongeveer 95% van de emissies van het bedrijf vindt plaats buiten haar eigen activiteiten, binnen de waardeketen. Dit omvat de voetafdruk van alle producten die in de winkels van de lokale merken worden verkocht. Producten die dierlijke eiwitten bevatten, vertegenwoordigen de hoogste emissies vanwege landgebruik, voer en verwerkingsactiviteiten. Door de verkoop van eiwitten opnieuw in evenwicht te brengen en de ontwikkeling van dierlijke producten met een lagere koolstofuitstoot te bevorderen, pakt Ahold Delhaize emissies aan in lijn met zijn klimaatambitie.
Klanten inspireren om gezondere en duurzamere keuzes te maken
Claude Sarrailh, CEO van Ahold Delhaize Europa en Indonesië, zegt: “We streven ernaar om gezondere en duurzamere levensstijlen te inspireren door ons te richten op wat echt belangrijk is voor de klanten van onze merken. Terwijl we de verschuiving naar meer plantaardige eiwitten ondersteunen, werken we ook nauw samen met onze producenten en leveranciers van dierlijke eiwitten om de milieu-impact van hun producten te helpen verminderen. Ons doel is om alle klanten te bedienen en hun diverse voedselvoorkeuren te respecteren, terwijl we hen aanmoedigen om vaker plantaardige opties te verkennen. Zelfs kleine veranderingen in de winkelgewoonten van miljoenen klanten per week kunnen gezamenlijk een positieve impact hebben op de gezondheid van mensen en de planeet.”
Daniella Vega, Senior Vice President Health & Sustainability bij Ahold Delhaize voegde toe: “Bij Ahold Delhaize en onze lokale merken zien we gezondere, duurzamere diëten als een kans om uitzonderlijke waarde te leveren aan klanten – inclusief grote aandacht voor kwaliteit, smaak, voeding en betaalbaarheid. Door nauw samen te werken met onze leveranciers en partners, zetten we ons in om iedereen te inspireren om keuzes te maken die beter eten en beter leven ondersteunen.”
Voortbouwend op jarenlange ervaring in het ondersteunen van gezondere voedingskeuzes en het werken met gezonde verkoopdoelen, helpt Ahold Delhaize klanten steeds meer om duurzamere keuzes te maken. De strategieën van de merken zijn afgestemd op hun lokale markten en klantvoorkeuren. Deze omvatten:
- Actief promoten van plantaardige productassortimenten en het aanbieden van dierlijke eiwitassortimenten met een lagere koolstofuitstoot.
- Samenwerken met boeren en partners om de uitstoot van dierlijke eiwitproducten te verminderen.
- Loyaliteitsprogramma’s en prikkels benutten om klanten aan te moedigen om plantaardige alternatieven te kiezen.
- Investeren in inspiratie en educatie, en klanten helpen de voordelen van gezondere en duurzamere keuzes te ontdekken.