De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept bedrijven op om geen misleidende claims en logo’s te gebruiken en om het aantal duurzaamheidskeurmerken te verminderen. De ACM gaat hier strenger op handhaven. Daarnaast roept de ACM de wetgever op om keurmerken aan strengere regels te binden, bijvoorbeeld met verplichte accreditatie. Dat stelt de ACM in het ‘Signaal’, haar jaarlijkse oproep aan de politiek, dat zij heeft gepubliceerd.
Mensen en bedrijven vinden het steeds belangrijker om duurzame keuzes te maken. Keurmerken, claims en logo’s spelen daarbij een grote rol. Uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat blijkt dat zes op de tien Nederlanders interesse heeft in informatie over duurzaamheid.
Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: “Informatie van bedrijven over bijvoorbeeld duurzaamheid moet eerlijk en begrijpelijk zijn. Alleen dan kunnen mensen weloverwogen keuzes maken tussen producten en diensten. Keurmerken, claims en logo’s helpen om goede keuzes te maken. Maar dan moeten de beloftes die ze doen wel worden waargemaakt.”
Wildgroei in keurmerken, zeker over duurzaamheid
De ACM constateerde in 2016 dat er sprake is van een wildgroei in keurmerken, claims en logo’s. Consumenten kunnen daardoor geen onderscheid maken tussen keurmerken die wel en keurmerken die geen waarborgen bieden. Zeker op het gebied van duurzaamheid is hierin sindsdien geen vooruitgang geboekt, stelt de ACM nu vast. Zo meldt Milieu Centraal dat er bijna 250 keurmerken en bedrijfslogo’s voor duurzaamheid worden gehanteerd. Een ander voorbeeld zijn CO2-certificaten die als compensatie kunnen worden gekocht bij vliegtickets of autobrandstof. Het is voor consumenten lastig na te gaan of deze certificaten betrouwbaar en onafhankelijk zijn.