In november 2014 is ABN AMRO de uitdaging van de Green Quest aangegaan. De Green Quest is een duurzaamheidsinitiatief van Het Financieel Dagblad en BNR Nieuwsradio in samenwerking met Cofely, GDF SUEZ Nederland en SITA. De uitdaging voor ABN AMRO was het verder verduurzamen van het hoofdkantoor aan de Gustav Mahlerlaan en het bankkantoor in Alkmaar, te realiseren voor eind 2015. ABN AMRO presenteert nu, een jaar later, de uitkomsten.
Doelstellingen gehaald
ABN AMRO is met de adviezen van het Green Team aan de slag gegaan. In september heeft het hoofdkantoor aan de Gustav Mahlerlaan de BREEAM- in Use Excellent-score behaald en het onderdeel beheer scoort zelfs BREEAM Outstanding. Het hoofdkantoor van de bank dat dateert uit 1999 is daarmee een van de duurzaamste gebouwen van Nederland. De opening van het eerste CO2- én energie neutrale bankkantoor was in november. Het kantoor in Alkmaar is een voorbeeld dat verduurzaming van bestaande bouw economisch rendabel is.
Johan van Hall, lid van de Raad van Bestuur van ABN AMRO: “Ik ben trots op de resultaten die wij bereikt hebben. Wij zijn voortvarend aan de slag gegaan, niet alleen voor onze eigen kantoren maar met de missie om een hefboom voor Nederland te creëren. We hebben kennis opgedaan die we gebruiken bij de advisering van klanten. Omdat ABN AMRO een grote hoeveelheid woonhuis- en vastgoedfinancieringen heeft, is onze impact groot. Zo kunnen we een positieve bijdrage leveren aan de veranderingen in het klimaat.”
Kennis doorgeven
ABN AMRO wil op verschillende manieren de portefeuille van klanten en de keten waarin de bank actief is verduurzamen. De drie leerdoelstellingen die vorig jaar zijn geformuleerd zijn belangrijke bouwstenen om de kennis die de bank heeft opgedaan, door te vertalen naar klanten en leveranciers. De eerste leerdoelstelling is optimalisatie van het bouw- en renovatieproces door middel van LEGOlisering. De bank streeft naar meer maatwerk in de bouw en naar het gemakkelijk aanpasbaar maken van gebouwen voor veranderend gebruik. De aanpak voor de Margriettoren in Amsterdam is een voorbeeld van LEGOlisering, waarbij de investeringen zo’n 15 procent lager zijn uitgevallen ten opzichte van een traditionele werkwijze.
Voor de tweede leerdoelstelling: circulaire inkoop, treft ABN AMRO op dit moment een aantal voorbereidingen die bij de bouw van het nieuwe paviljoen aan de Gustav Mahlerlaan ingezet worden. De laatste leerdoelstelling: ABN AMRO als launching customer van groene innovaties, het samenwerken met startups, heeft veel opgeleverd.
De pilot met Lone Rooftop bijvoorbeeld is een succes gebleken voor zowel de bank als voor de startup. Hierbij is via tracking van wifi-signalen inzicht verkregen in ruimtegebruik en activiteiten. Het doel ervan was het verbeteren van ruimtegebruik en de inzet van onderhoud en services.
Download Eindrapport ABN AMRO Green Quest (pdf)