Het instituut heeft in de periode september 2003 tot en met augustus 2004 alle artikelen die in de landelijke dagbladen over AEX-organisaties zijn verschenen geanalyseerd.
ABN Amro staat op nummer één, gevolgd door Numico (2), ING (3), Philips (4) en Fortis (5).
Het afgelopen jaar stond bol van de affaires en conflicten. Koninklijke Olie en Ahold spanden de kroon maar ook Aegon, Van der Moolen en ING bleven niet buiten schot.
Dat conflict georiënteerd nieuws een belangrijke invloed heeft op de mediareputatie van de ondernemingen is één van de belangrijke conclusies van dit onderzoek. De vijf meest conflictueuze bedrijven vinden we in de totale rangschikking dan ook terug op de vijf laagste posities. Onderaan de lijst bungelen Heijmans (21), Koninklijke Olie (22), Aegon (23), Ahold (24) en van der Moolen (25).
ING en ABN Amro bleken daarentegen in staat tegenover de negatieve publiciteit voldoende positief nieuws te plaatsen om in de top van de ranglijst te eindigen.
Vooral de financiële performance van ABN Amro is ijzersterk. In combinatie met positieve toekomstverwachtingen en een groot vertrouwen in de onderneming, kan ABN Amro het zich zelfs permitteren om laag te scoren op onderdelen als conflicten, innovatie en investeringen.
Aegon daarentegen presteerde het afgelopen jaar buitengewoon slecht in de pers. Een hoge conflictratio als gevolg van affaires met aandelenlease, een frauderende directeur in combinatie met pessimistische toekomstverwachtingen en een laag vertrouwen lagen hieraan ten grondslag.
Unilever is ver weggezakt, van de vierde plaats naar de in de eerste halfjaar van het onderzoek naar de 16de positie over het gehele jaar. Naast de slechtste koersratio verschijnen er over Unilever ook meer berichten over afnemend vertrouwen dan van welk ander fonds dan ook.