Advies op maat via de Duurzaamheidscan
Om ondernemers op weg te helpen is de Duurzaamheidscan ontwikkeld. Aan de hand van 37 vragen krijgt de ondernemer een goed beeld van zijn kansen op het gebied van duurzaamheid. De duurzaamheidscan brengt niet alleen in kaart hoe duurzaam de onderneming is. Veel belangrijker is dat de ondernemer inzicht krijgt hoe de concurrentiepositie kan worden verbeterd door duurzaam te innoveren.

“Om ondernemers op basis van de uitslag verder te helpen, hebben we momenteel twintig adviseurs die speciaal zijn opgeleid om bedrijven te helpen verduurzamen. Binnenkort komen daar nog eens dertig adviseurs bij,” vertelt Van Staalduinen. Volgens de algemeen directeur van Syntens is het voor ondernemers wenselijk de mogelijkheid om te verduurzamen zo snel mogelijk concreet in beeld te brengen. “Na een duurzaamheidscan is het voor ondernemers belangrijk om heel concreet te kunnen bepalen welke stappen zij kunnen zetten op het gebied van duurzaamheid.”

Goede voorbeelden
Veel ondernemers hebben middels duurzame innovatie hun concurrentieposities al verbeterd. Zo heeft Waleli , een innoverend hightech bedrijf uit Amsterdam, een real time systeem ontwikkeld waarmee de energiekosten in een huishouden of bedrijf 24 uur per dag in de gaten kunnen worden gehouden. Bewuster omgaan met energie zie je dus meteen terug. Een ander voorbeeld is VelopA, producent van straatmeubilair en buitenspeeltoestellen. Zij hebben een bank ontwikkeld die ‘Cradle to Cradle’ is, wat betekent dat aan het einde van de levensduur de onderdelen en materialen op een hoogwaardige manier terug in de keten kunnen worden gebracht.
“We merken dat ondernemers benieuwd zijn naar de betekenis van duurzaamheid voor hun bedrijf. Ze realiseren zich dat milieu als maatschappelijk issue steeds belangrijker wordt en willen er daarom iets mee doen in hun bedrijfsvoering,” aldus Van Staalduinen. ” Voor ondernemers is het essentieel om dit maatschappelijke gevoel op te nemen in zowel de bedrijfvisie, en in de bedrijfsprocessen.”

Over de campagne
Om ondernemers te stimuleren duurzaam te innoveren heeft Syntens een landelijke campagne ontwikkeld. Naast de Duurzaamheidscan is er een radiocampagne gestart en wordt een direct marketingactie ingezet. De duurzaamheidscan is beschikbaar via de website www.syntens.nl. Na het invullen van de Duurzaamheidscan ontvangt de ondernemer het boek ‘Ben er morgen nog’ . Een praktisch werkboek over duurzaam innoveren. De campagne loopt nog het gehele jaar door.