Van de vijf grootste supermarktketens heeft Aldi het geringste aanbod in vleesvervangers, blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. Slechts 12 procent van de producten in het versschap met vlees en vis voor het avondeten is bij Aldi een vega(n) vervanger. Bij Albert Heijn is het aandeel plantaardig met 36 procent het grootst.De onderzochte supermarkten verschillen onderling sterk in de totale omvang van het vers-assortiment en daarmee ook in het absolute aantal dierlijke en plantaardige producten. Het grootste dierlijke aanbod is te vinden bij Jumbo (272 producten). “Supermarkten kunnen hun klanten helpen om diervriendelijkere keuzes te maken. Helaas kun je bij Jumbo vooral kiezen tussen veel verschillende stukjes dier,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.

Oppervlakte

Wakker Dier vergeleek ook de fysieke schapruimte die dierlijke en plantaardige producten krijgen. Bij Aldi is 91 procent van het versschap gevuld met vlees- en visproducten. Bij Albert Heijn en Jumbo is het aandeel schapruimte met dierlijk het laagst; met respectievelijk 76 en 75 procent. Molenaar: “Alle supermarkten geven nog te veel ruimte aan dierlijke producten. Maar als Aldi-klant moet je écht goed je best doen als je minder vlees wilt eten.”

Eiwittransitie

Supermarkten hebben veel invloed op wat consumenten kopen, onder meer door de omvang van hun vleesassortiment en de winkelruimte die ze voor deze producten reserveren. Wakker Dier wil daarom dat supermarkten zich actief inzetten voor minder dierlijke en meer plantaardige producten.

Schaponderzoek

Wakker Dier onderzocht het assortiment van de vijf grootste supermarktketens: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Aldi. Samen hebben zij een marktaandeel van 82 procent. Per supermarktketen zijn vijf filialen onderzocht. Er is specifiek gekeken naar de koelingen met verse, eiwitrijke producten voor het avondeten: vlees, vis en vleesvervangers.