De groeiende populariteit van de ‘groene auto’ is mede te danken aan een bonus-malusregeling. Medewerkers krijgen een geldbonus bij het bestellen van een leaseauto met energielabel A of B. Werknemers die een minder duurzame auto bestellen, oftewel auto’s die energielabel C t/m G hebben, moeten een kleine geldboete betalen. Dat deze methode werkt blijkt uit het feit dat het bedrag aan bonussen dit jaar is gestegen met 14,5 procent, en het boetebedrag het afgelopen jaar is gedaald met 21,5 procent. De opbrengst van deze boetes wordt elk jaar door de Ondernemingsraad aan een goed doel geschonken.
Martijn Wecke, Director of Human Resources & Business Excellence: “We zijn er trots op dat we dit jaar met een kleine 20 procent meer milieuvriendelijke auto’s op de weg hebben dan vorig jaar. Veel van onze werknemers zijn hoe dan ook al zeer milieubewust, maar het is goed om te zien dat een klein zetje in de rug echt helpt bij het groener maken van het wagenpark. De gemiddelde CO2-uitstoot per auto is bij ons wagenpark in het afgelopen jaar met 10 procent gedaald. Wellicht dat dit goede voorbeeld goed doet volgen?”
Ricoh heeft een wagenpark van ongeveer duizend auto’s en streeft tegelijkertijd naar een duurzame manier van ondernemen. De structurele aandacht voor het milieu is verwoord in Ricoh’s duurzaamheidverklaring, waarin het bedrijf onder andere verklaart efficiënt gebruik te maken van energie en grondstoffen. Daarom heeft het bedrijf ook de hybride auto aan het keuzepakket voor de leaseauto toegevoegd. Hiermee rijden werknemers zo duurzaam mogelijk en profiteren ook van een lage bijtelling. Om medewerkers het zo makkelijk mogelijk te maken om verantwoord te reizen, mogen medewerkers die een leaseauto hebben, maar klanten toch bezoeken met het openbaar vervoer, hun reis met het OV declareren.