Op de tiende Global Travel & Tourism Summit, die in Beijing is gehouden, won Accor Hotels de onderscheiding in de categorie Global Tourism Business Award. Daarbij staan de ontplooiing van effectieve, milieugevoelige (management)activiteiten en kennisoverdracht over duurzaam toerisme aan gasten en medewerkers centraal. Ook gaat het om aandacht voor behoud van cultureel en natuurlijk erfgoed, en samenwerking met andere particuliere en openbare belanghebbenden voor het bevorderen van best practices.
‘Al jarenlang vormen de Tourism for Tomorrow Awards van WTTC een erkenning van succesvolle prestaties op het gebied van verantwoord en duurzaam toerisme en brengen zij de best practices onder de aandacht waarvan de sector kan leren,’ aldus Jean-Claude Baumgarten, president en CEO van het World Travel & Tourism Committee. ‘Onafhankelijke deskundigen beoordelen honderden inschrijvingen. En op de jaarlijkse Global Travel & Tourism Summit worden vier awards uitgereikt aan organisaties die vooroplopen in het veiligstellen van een duurzame toekomst voor de wereldwijde reis- en toerismebranche.’
Actieplannen
Binnen het netwerk van 4100 hotels ontvingen 15 Accor hotels, waaronder ibis Amsterdam Centre, maar ook hotels in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Marokko, de deskundigen van WTTC. Zij beoordeelden in hoeverre Accor Hotels zich inzet voor initiatieven op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid, de mate van bewustzijn onder de medewerkers en controleerden in hoeverre actieplannen breed gedeeld worden binnen de hotelgroep en worden aangepast aan lokale omstandigheden.
Earth Guest-programma
Accor Hotels is aanwezig in 90 landen, waar sprake is van zeer uiteenlopende levensstandaarden. De hotelgroep streeft naar groei en ontwikkeling, maar met aandacht voor voor de bevolking en het milieu. Op basis van die overtuiging heeft Accor in 2006 circa dertig heldere, afgebakende doelstellingen geformuleerd die aan het eind van 2010 moeten zijn gerealiseerd. Vanaf 2006 zijn deze doelstellingen bepalend geweest voor alle activiteiten van de hotelgroep.
‘De ontwikkelingsstrategie van Accor Hotels is gebaseerd op een groot respect voor mensen en het milieu,’ zei Gilles C. Pélisson, president en Chief Executive Officer van Accor Hotels. ‘Dit respect uit zich in het Earth Guest-programma, dat wij in 2006 zijn gestart om onze sociale en ecologische projecten rond acht prioriteiten te concentreren. Of het nu gaat om afzonderlijke acties of grote collectieve projecten van Accor, alle initiatieven dienen hetzelfde doel: een omgeving creëren waarin medewerkers, gasten, de gemeenschappen waar wij te gast zijn en de natuurlijke hulpbronnen van onze planeet gerespecteerd worden. De Tourism for Tomorrow Award vormt een erkenning van de grote inzet van onze teams voor duurzame ontwikkeling wereldwijd.’