Koffiebranderij Peeze start samen met Koninklijke Burgers’ Zoo en verzekeraar Unigarant een praktijktest met herbruikbare koffieverpakkingen. Deze afwasbare verpakking kan na reiniging opnieuw ingezet worden en is daarmee op den duur een stuk duurzamer dan traditionele koffieverpakkingen.
Licht, lucht en vocht zijn elementen die de versheid van koffie negatief beïnvloeden. Koffie wordt daarom vaak verpakt in folieverpakkingen die de bonen tegen deze elementen beschermt. Maar het is o.a. deze bescherming die de folie slecht recyclebaar maakt. Gekeken naar de ruim 700 miljard kopjes koffie die jaarlijks wereldwijd gedronken worden, zorgt dit voor veel verpakkingsafval.
In hun missie om koffie afvalvrij te maken, heeft de Arnhemse koffiebranderij Peeze onderzoek gedaan naar de inzet van herbruikbare koffieverpakkingen voor de zakelijke markt. Hieruit blijkt dat zo’n afwasbare verpakking na ongeveer 10x gebruik duurzamer is dan een traditionele folieverpakking, inclusief retourtransport en het wassen. Nu klinkt de overstap naar een afwasbare verpakking wellicht eenvoudig, toch heeft dit veel voeten in de aarde.
“Met oog op o.a. handling, wasbaarheid, duurzaamheid en versheid hebben we een hele bewuste keuze gemaakt voor de huidige emmer. In theorie komt deze als beste uit de bus. Nu testen we graag hoe zo’n verpakking in praktijk werkt en welke aanpassingen nodig zijn voor eventuele verdere opschaling.”, vertelt Algemeen directeur van Peeze, Myriam Lufting.
Donderdag 9 maart kreeg Marco Peelen, Assistent Horecamanager van Burgers’ Zoo, de eerste emmer overhandigd door Myriam Lufting. Burgers’ Zoo en verzekeraar Unigarant zijn de twee locaties die de nieuwe verpakkingen gedurende 3 maanden gaan testen. De resultaten van de pilot worden medio juni gedeeld op de website van Peeze.
Peeze is aanwezig met koffie op het grote congres Purpose Day XL op 18 april.