Het bestuur van Morgen had op basis van kritische rapporten van onder andere Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) en Milieudefensie vijf bedrijven genomineerd die in aanmerking komen voor de Groene Zeepbel: Shell, Nuon, Aegon, Albert Heijn en BP. Elk van deze bedrijven zondigt zich in meer of mindere mate aan greenwashing en meet zichzelf een groener imago toe dan de praktijk laat zien. Morgen nomineerde Shell voor haar dubieuze affakkel praktijken in de Niger Delta, terwijl zij zich crossmediaal presenteert als zeer betrokken met de luchtkwaliteit.
Meer dan 700 mensen brachten de afgelopen weken hun stem uit voor de “beste greenwash campagne”. Zij verkozen Shell tot het bedrijf dat zichzelf het meest succesvol als duurzaam profileert, terwijl dit niet blijkt uit de bedrijfsvoering. Met een miniem verschil van drie stemmen liet Shell haar concurrent BP achter zich. Albert Heijn, Nuon en Aegon verkregen respectievelijk de derde, vierde en vijfde plek.
Morgen stelt met deze award op een ludieke manier de kwalijke praktijk van greenwashing aan de kaak. “De Groene Zeepbel moet worden gezien als een aanmoediging voor bedrijven om hun praktijken te beteren, of in ieder geval om de consumenten eerlijk te informeren over de gehanteerde bedrijfsvoering”, aldus Taco Nijssen, voorzitter van Morgen. “Want de consument heeft recht op eerlijke informatie”.
Op zaterdag 26 juni presenteerde Morgen de winnaar van de Groene Zeepbel 2010 tijdens de Inspiration Days in Eindhoven, gevolgd door een prikkelend debat over greenwashen. Op de website van Morgen www.studentenvoormorgen.nl/groenezeepbel is de uitreiking van de Groene Zeepbel award aan Shell te bekijken. Het was de tweede keer dat Morgen de Groene Zeepbel uitreikte. In 2008 ging de prijs voor de beste greenwash campagne naar E.ON voor haar zogenaamde “schone kolencentrale”.