Bijna de helft (44% wereldwijd, 43% in Nederland) van de duurzame beleidsbepalers is van mening dat de bal bij hun overheid ligt om initiatief te nemen in de klimaatkwestie. De meest effectieve manier om gedragsverandering te initiëren is via belastingstimulansen en beloningen (86%) en regulering (83%). Andere belangrijke instrumenten om het milieugedrag van organisaties te beïnvloeden zijn toezien op naleving regelgeving (85%), invloed creëren op bedrijfsreputatie (74%), aanzetten tot kostenbesparing (73%) en competitie tussen concurrenten bevorderen (67%).
Deze internationale bevindingen sluiten volgens Fred Klaassen, verantwoordelijk voor de Renewable Energy Group van PwC, goed aan bij een recent Nederlands onderzoek van PricewaterhouseCoopers. ‘Het bevestigt dat bedrijven beter af zijn met een stelsel van verplichtingen met betrekking tot duurzaamheidinitiatieven dan bij subsidies. Een stelsel van verplichtingen levert zowel voor de overheid als voor bedrijven veel meer eenduidigheid op ten aanzien van verantwoordelijkheden en gelijke speelvelden. Daar hoort bij dat de overheid zorg draagt voor het juiste investeringsklimaat. Helderheid in en afdwingbaarheid van financiële regelingen en vergunningensystematiek is hierbij noodzakelijk. Dit onderzoek behelst een sterke boodschap aan de politieke leiders die worstelen met een wereldwijd beleid. Er is voor verplichtingen, beloningen, emissiehandel en zelfs CO2-belasting een draagvlak in het bedrijfsleven,’ aldus Klaassen.
De meerderheid (55%) van de beleidsbepalers vindt dat de huidige overheidsmaatregelen met betrekking tot belasting, stimulansen en emissiehandel ineffectief zijn. 92% is voor meer stimulansen en beloningen, maar 55% vindt de huidige criteria te zwaar. 71% is van mening dat de huidige maatregelen niet genoeg stimuleren om milieubeleid aan te passen. Het gebruiken van geïnde milieubelasting voor groene projecten vindt 88% belangrijk. Slechts 31% is ervan overtuigd dat dit ook daadwerkelijk gebeurd. Er heerst verdeeldheid over de beste manier om milieubewust beleid te stimuleren. Europese managers vinden CO2-belasting een goed middel. Noord-Amerikanen en beleidsbepalers uit de BRIC-landen, Brazilië, Rusland, India en China, geloven meer in emissiehandel.