Staatssecretaris Heemskerk: ‘Ik feliciteer de Rabobank met deze derde opeenvolgende overwinning. MVO moet je doen en je moet er over rapporteren. Een goed maatschappelijk jaarverslag is geen doel op zich. Waar het om gaat, is dat bedrijven niet alleen laten zien wat ze doen, maar ook hoe ze het doen.’
De winnaar van dit jaar is gekozen uit 183 bedrijven en instellingen, negen meer dan vorig jaar. In de zes jaar dat de Transparantiebenchmark bestaat is veel gebeurd op het gebied van MVO. Omdat MVO in de Code Tabaksblat is opgenomen, moeten bijvoorbeeld alle grote beursgenoteerde bedrijven er verplicht over rapporteren.
Duurzaamheidsclaim
De prijs werd uitgereikt tijdens het nieuwjaarsevent van MVO Nederland. Transparantie was daar het thema. Directeur Willem Lageweg van MVO Nederland benadrukte dat duurzaam ondernemen en transparantie onlosmakelijk verbonden zijn. ‘Transparantie maakt dat je weet wat er in je keten gebeurt. Zo kun je aan leveranciers, afnemers en consumenten laten zien hoe jouw product of dienst tot stand is gekomen en je duurzaamheidsclaim waarmaken.’
Nieuwe opzet benchmark
Voor het verslagjaar 2009 zijn de Transparantiebenchmark en ACC Award van het Koninklijk NIVRA (accountantsprijs voor meest transparante jaarverslag) geïntegreerd. De nieuwe Transparantiebenchmark geeft extra gewicht aan thema’s als ketenverantwoordelijkheid en de integratie van MVO in de kernprocessen van ondernemingen.
Het aantal deelnemers gaat van 183 naar 500 bedrijven en instellingen en de nieuwe Transparantiebenchmark wordt interactief, op een website zijn de scores van bedrijven te zien. Kristal is de naam van de nieuwe transparantieprijs die volgend jaar wordt uitgereikt aan het bedrijf met de beste MVO-verslaglegging. Heemskerk: ‘Ik spoor MKB-bedrijven aan om zich aan te melden voor de vernieuwde Transparantiebenchmark en mee te dingen naar de Kristal. Vanaf volgend jaar worden dit de Oscars voor MVO!’
Blader online door de rapportage: