Duurzaam ondernemen
Van ‘an inconvenient truth’ naar ‘yes we can’. Maatschappelijke thema’s zijn een inspiratiebron voor het creëren van marktkansen. Dubbele waardecreatie (voor maatschappij en bedrijf) staat centraal. Duurzaam ondernemen is effectief te combineren met marketing als het ondernemen voortkomt uit de identiteit van de organisatie en is ingebed in de juiste strategische kaders. De primaire functie van je product of dienst moet goed zijn, duurzaamheid is de extra. Duurzaam ondernemen biedt ook veel kansen voor innovatie en geeft marketeers de kans op strategisch niveau het verschil te maken.

Klantgedrag
Externe factoren en trends zoals globalisatie, MVO en ethiek dwingen tot klantgericht werken. Bovendien is er veel veranderd in de houding van klant. Deze is kritischer, verlangt goede prestaties van de leverancier en wenst geen compromissen. De klant is beter geïnformeerd dan ooit en weet goed met welke leverancier hij een relatie wil aangaan. De klant centraal zetten en manieren vinden om het beslissingsproces van klanten, individuen en groepen binnen organisaties te begrijpen is daarmee een van de meest fundamentele activiteiten van een bedrijf.

Digitale marketing
Alle marketeers willen begrijpen hoe ze nieuwe media kunnen gebruiken. Er wordt volop met termen gegooid. Augmented reality, social media, location based services en mobiel internet. Veel marketeers weten inmiddels wat ze inhouden. Een deel weet hoe je ze kunt inzetten. Maar gebeurt dit effectief? Of wordt er in ieder geval mee geëxperimenteerd en is het learning-by-doing? Wat is de meest effectieve manier van werken? En hoe kun je oude en nieuwe media optimaal mixen?