Het rapport “Fair Phones in the Netherlands: it’s your call” bekijkt de inspanningen van de vier grootste mobiele telefoonaanbieders om de arbeids- en milieuomstandigheden in de mobiele telefoonketen te verbeteren en vergelijkt deze met die van andere Europese aanbieders.
De marketingtechniek waarbij mobieltjes ‘gratis’ aangeboden worden heeft een grote impact op het aantal mobieltjes dat op de markt circuleert. Uit het rapport blijkt dat hoewel KPN, T-Mobile en Vodafone de consument de mogelijkheid bieden hun oude mobiel in te leveren, de recyclingcijfers nog dramatisch laag blijven. Tele2 zamelt helemaal niet in. “Dit legt een grote druk op de vraag naar natuurlijke grondstoffen en kostbare metalen uit omstreden mijnbouw en doet de berg met milieuonvriendelijke e-waste toenemen. Aanbieders moeten recycling veel actiever promoten, net als het gebruik van het SIM-only abonnement”, zegt SOMO-onderzoeker Mariëtte van Huijstee.
Wat betreft de productieomstandigheden van de mobiele telefoons hebben T-Mobile, Vodafone en KPN beleid ontwikkeld waarin eisen worden gesteld aan leveranciers op het gebied van arbeidsomstandigheden en milieu. De bedrijven doen te weinig aan de implementatie van dit beleid. Tele2 stelt helemaal geen eisen, afgezien van een verbod op discriminatie in hun gedragscode voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Eerdere makeITfair onderzoeken toonden aan dat de arbeid- en milieuomstandigheden in de mobiele telefoonketen ernstig te wensen overlaten. makeITfair is van mening dat de grote spelers in de keten, waaronder de mobiele telefoonaanbieders, hun verantwoordelijkheid moeten nemen en hun invloed moeten aanwenden om de situatie in de keten te verbeteren.