Coffee Clothing, het eerste volledig duurzame luxe kledingmerk, lanceert vandaag haar webshop en eerste herencollectie. Door gebruik te maken van volledig afbreekbare stoffen, een make-to-order productiewijze, kleding ontwerp in 3D en virtuele modeshows, wil het merk overproductie tegen gaan en concreet bijdragen aan een moderne en duurzame mode-industrie.
‘Fast fashion’ staat namelijk gelijk aan milieuvervuiling. Zo is de mode-industrie verantwoordelijk voor maar liefst 10 procent van de algehele CO2-uitstoot, wat meer is dan de lucht- en scheepvaart samen. Duurzame mode of ‘slow fashion’ biedt – met het gebruik van onder andere digitale ontwerpprocessen en eerlijke productie – een kansrijk en ecologisch verantwoord alternatief.
‘‘Het is glashelder dat de mode-industrie moet veranderen. We kunnen natuurlijk niet zonder kleding, maar we kunnen er wél alles aan doen om het zo duurzaam mogelijk aan te pakken.’’ aldus Vanessa Stroet, oprichter van Coffee Clothing. ‘‘Coffee onderscheidt zich omdat wij volledig duurzaam zijn, niet alleen op het gebied van materiaal en verpakking, maar ook op productie, distributie en het voorkomen van overproductie. Daarnaast werken we in het productieproces digitaal totdat de sample is goedgekeurd en planten we per order een boom via Grow my tree.’’
Om te garanderen dat het volledige productieproces op duurzame wijze verloopt, werkt Coffee Clothing met de belangrijkste certificaten voor het waarborgen van duurzame productie en eerlijke arbeidsomstandigheden, waaronder OEKO.TEX, BCI, ISO9001 en GOTS. Daarnaast pakt zij het probleem van overproductie aan door pas te produceren op het moment dat er kledingstukken worden besteld.
‘‘Consumenten plaatsen eerst een pre-order. Vervolgens beginnen we pas met produceren bij een minimum aantal pre-orders, met als criterium dat het daadwerkelijk milieuvriendelijk is om de productie op te starten. De consument ontvangt het item vervolgens binnen 8 weken na het bevestigen van de order’’ voegt Vanessa toe. ‘‘Daarnaast produceren wij geen fysieke samples in de eerste productiefases. Er zijn normaal tot wel 15 sample fases nodig voordat een sample wordt goedgekeurd.
Voor de uiteindelijke productie van de kledingstukken gebruikt Coffee Clothing Tencel, gerecycled wol en GOTS-gecertificeerd katoen. Ook wordt tijdens de textielverwerking van slechts 11 EPA-goedgekeurde chemicaliën gebruik gemaakt en verzendt het bedrijf de kleding in afbreekbare verpakkingen van Tipa.
De collectie
De Colombiaanse roots van Vanessa zijn verweven in de details van elk kledingstuk. Zo haalde ze haar inspiratie uit traditionele inheemse pre-Colombiaanse kunst. De eerste collectie herenkleding is dan ook gebaseerd op de principes van abstracte telenovela pop-art, met felle kleuren in een eigentijdse pasvorm. De kleuren van het textiel worden geproduceerd uit biologisch afbreekbare plantaardige bronnen, volledig in de geest van de oorspronkelijke inheemse traditie. De eerste digitale modeshow is geïnspireerd op de Colombiaanse koffieplantages, waarbij de 3D-kleding door avatars wordt gedragen.