Tegenwoordig is SEO niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Een groot deel van de bedrijven is actief bezig met de SEO optimalisatie, wat ook weer de duurzaamheid ten goede komt. Duurzaam ondernemen en SEO gaan hand in hand. Hoe dit komt? Dat leg ik in dit artikel uit.

Wat is SEO optimalisatie?

SEO optimalisatie houdt, in het kort, in dat een website conform de richtlijnen van Google wordt geoptimaliseerd. Deze optimalisatie wordt uitgevoerd om voor bepaalde zoekwoorden hoger in Google te staan. Een volledig traject van het SEO optimaliseren betekent optimalisatie van de techniek, content en autoriteit van een website. Onderstaand leg ik deze componenten iets verder uit.

  • Technische SEO is de achterkant van de website. Dit is de manier waarop Google de website leest, hoe snel de website is en uiteindelijk hoe gebruiksvriendelijk de website dus is. Dit dient niet alleen te worden geoptimaliseerd voor Google, maar in de eerste plek voor de gebruiker.
  • SEO-content is de content op de voorkant van de website. Deze content dient te worden geschreven voor de gebruiker, maar te worden geoptimaliseerd voor Google. Vaak bepaalt een SEO-specialist de onderwerpen van een artikel dat wordt geschreven voor Google aan de hand van de volumes binnen Google.
  • De autoriteit van een website wordt bepaald door de linkvermeldingen die een website krijgt op het web. Kwalitatieve en relevante linkvermeldingen dragen bij aan de uiteindelijke vindbaarheid van een website. Dit component is onmisbaar binnen een SEO-traject.

Een volledig SEO-traject hoort al deze componenten op een complementaire wijze met elkaar te verbinden. Deze verbinding zorgt uiteindelijk voor het resultaat in Google.

Hoe ondersteunt SEO optimalisatie duurzaam ondernemen?

SEO ondersteunt duurzaam ondernemen vanwege meerdere belangrijke onderdeel: de website snelheid, hoe groen de server is en de uiteindelijke grootte van de website. Deze drie componenten wegen allen mee in hoeveel co2 een website uitstoot. Zie ook de afbeelding hieronder om de uitstoot van ralfvanveen.com in te zien.

 

Welke componenten wegen hier zwaar in mee?

  1. De website snelheid draagt bij aan het verminderen van de co2 uitstoot doordat de browser en server minder “inspanning” nodig hebben voor het downloaden van een website. Dit is in het verlengde van punt 2, de grootte van een website.
  2. De grootte van een website bepaalt uiteindelijk hoeveel MB er moet worden gedownload. Iedere website die wordt geopend, stoot co2 uit doordat er HTML, JS en CSS bestanden moeten worden gedownload vanaf de browser. Dit heeft allemaal een impact op de uitstoot.
  3. Er zijn servers die niet op groene energie werken, dit draagt bij aan de uitstoot van meer CO2. Vraag aan de support van een server of dat de server op groene energie draait, dit scheelt enorm op de lange termijn.

Dit artikel is geschreven door Ralf van Veen, SEO-specialist

Sinds begin 2012 staat mijn professionele leven in het teken van SEO. In deze periode heb ik rollen vervuld als SEO-specialist bij een groot marketing bureau, interim lead SEO bij webshop en internationaal SEO-specialist bij Acrylic One (gericht op Azië en Europa).

7 jaar geleden begon ik als SEO-freelancer voor verschillende organisaties. Sinds dit moment help ik het MKB, MKB+ en A-merken met hogere organische posities in Google.