Vooral in de binnenstad zie je ze steeds vaker. Fietskoeriers die op hun e-bikes of elektrische vrachtfietsen boodschappen, maaltijden of pakjes rondbrengen. “Fietskoeriers zijn groen en snel en bieden dé oplossing voor de last-mile-delivery in de stad”, zegt Lodewijk van Nooten, founder van Bikeshift. Een vraaggesprek.

Busjes die de straat blokkeren wanneer ze pakjes afleveren, uitlaatgassen uitstoten en kris-kras door de wijken rijden, de irritatie groeit bij bewoners in de binnenstad?

Lodewijk van Nooten: “het klinkt natuurlijk als preken voor eigen parochie, maar het is wel een feit dat veel mensen zich ergeren aan ‘de dieselbusjes of bromscooters die pakjes aan de deur afleveren’. Ze zijn milieuverontreinigend en alleen daarom al niet meer passend bij deze tijd. Fietskoeriers op elektrische fietsen zijn een heel stuk duurzamer.”

Hoeveel fietskoeriers zijn er in Nederland en wie maken er gebruik van?

LvN: “De schattingen lopen uiteen, maar ik denk dat zo’n 20.000 tot 40.000 fietskoeriers dagelijks boodschappen, pakjes, maaltijden en expres-bestellingen in vooral de grote- en middelgrote steden bezorgen. Riders brengen bestellingen voor supermarkten, retailbedrijven, restaurants en MKB-ondernemers bij consumenten én bedrijven. Soms zijn het platforms van fietskoeriers zoals Cycloon, Gorillas of Uber Eats of het zijn MKB bedrijven, maar ook grote concerns als Coolblue of Bol.com maken er gebruik van. Het aantal fietskoeriers is sinds de covid-19 pandemie explosief gegroeid en zal naar mijn overtuiging alleen maar verder groeien.”

Waar komt die groei vandaan?

LvN: “Gemak dient de mens en we zijn best een beetje ongeduldig met elkaar. Vanuit huis met de mobiel of laptop op schoot bestellen we gemakkelijker boodschappen of producten. Die we daarna zo snel mogelijk aan de voordeur afgeleverd willen hebben. Bedrijven spelen daarop in en hebben met elkaar een steeds efficiëntere last-mile-delivery systeem ontwikkeld. Fietskoeriers kunnen door een combinatie van technologie en het slim organiseren van opslag en fulfilment snel hun pakketjes afleveren. Daarnaast zie je dat ook ondernemers gewoon hun verantwoordelijkheid nemen en op zoek gaan naar groene oplossingen in hun bedrijfsprocessen. Apotheken die medicijnen met fietskoeriers afleveren en grote retaillers als het Kruidvat die ermee experimenteren.”

Groen lijkt een deel van het succes van de last-mile-delivery?

LvN: “Dat zou het in ieder geval moeten zijn. De kosten van het afleveren van producten beslaan zo’n 25 tot 30% van de totale kosten. Duurzaam afleveren is behalve minder belastend voor het milieu en klimaat ook goedkoper: geen benzine- of dieselkosten of dure auto’s of busjes. Consumenten waarderen de keuze voor groen. Sterker, ze verwachten het eigenlijk van bedrijven. De elektrische fietsen en bakfietsen bestuurd door riders zijn daarnaast nog hartstikke hip ook. Vitale riders die al fietsend sportief bezig zijn.”

Waar liggen de uitdagingen voor de toekomst?

LvN: “De uitdaging is tweeledig. Meer pakketten, maaltijden en boodschappen betekent ook dat we meer fietskoeriers nodig hebben. In de huidige arbeidsmarkt is dat een flinke uitdaging. Goed werkgeverschap is van groot belang om fietskoeriers te werven en te behouden in deze steeds professionelere sector. Alle fietskoeriers, van platforms en opdrachtgevers verdienen een eerlijke betaling en meer zekerheden. Daarom pleit ik voor een last-mile-delivery CAO voor fietskoeriers waarin we dit regelen voor iedereen. De overheid kan de marktontwikkelingen onvoldoende bijbenen met regelgeving en handhaving. Dat zorgt voor verwarring bij ondernemers en fietskoeriers en creëert een ongelijk speelveld. Ook moeten we onze focus nog meer leggen op het duurzaam inrichten van de last-mile-delivery. Het gebruik van de dieselbusjes en bromscooters moet aan banden worden gelegd. Ze zijn milieuverontreinigend en zorgen voor een onbereikbaar binnenstad wat weer afbreuk doet aan de leefbaarheid. Last-mile-delivery oplossingen die weinig of geen CO2 uitstoten moeten we stimuleren. Daarnaast denk ik dat we nog meer aandacht aan verkeersveiligheid moeten besteden.”

Verkeersveiligheid?

LvN: “Meer riders betekent dat we als sector ook meer aandacht moeten hebben voor de verkeersveiligheid. Onze fietskoeriers zijn ons lief en moeten voorzien worden van veilige e-bikes, verplichte helmen en duidelijk zichtbare kleding. Daarnaast zie je dat opdrachtgevers fietstrainingen verzorgen en er bij hun riders op hameren zicht structureel aan de verkeersregels te houden. Dat stimuleer is graag. Het is belangrijk voor de fietskoeriers en alle andere verkeersdeelnemers. Want ‘groen’ fietsen wil niet zeggen door ‘rood stoplicht’ fietsen’.

Over Bikeshift

De vraag naar snelle, flexibele en duurzame bezorging groeit met de dag. Steden raken dichter bevolkt en product- en voedselbezorgdiensten groeien. Met 1.500 fietskoeriers in 27 steden in Nederland en België werkt Bikeshift voor klanten als Gorillas en Cycloon (onderdeel van Bol.com). Bikeshift is al 10 jaar dé specialist in het vinden, werven en selecteren van de beste fietskoeriers voor de ‘last-mile-delivery’. Met kennis over HR, wetgeving, payrolling en ondersteuning met personeelsplanningen worden klanten geholpen. Riders zijn in dienst van Bikeshift, bepalen met een app hun eigen werktijden, zijn goed verzekerd en krijgen wekelijks prima betaald. Bikeshift heeft de ambitie de nummer 1 fietskoerier van Europa te worden. Meer informatie op www.bikeshift.com.