Duurzaam verzendplatform Bringly start met het inzetten van haar software voor het delen van duurzame capaciteit van de diverse aangesloten vervoerders. Door horizontale en verticale logistieke samenwerking mogelijk te maken moeten inefficiënties binnen (stads)logistiek worden verminderd.
Systeemverandering richting duurzame logistiek is in gang gezet door duurzame vervoerders – die hetzelfde segment bedienen met soortgelijke bezorgservices – met elkaar samen te laten werken. De software van Bringly maakt het hierbij mogelijk om orders en capaciteit onderling te delen, combineren of wisselen.
Het doel van Bringly hierbij is om de bezorgmogelijkheden van aangesloten duurzame vervoerders te optimaliseren, serviceniveaus te waarborgen en verbeteren, de bezorgkosten te verlagen en inefficiënties op de weg te verminderen. De focus van Bringly ligt hierbij op vervoerders met aantoonbaar duurzaam transport (voornamelijk fietsen en elektrische voertuigen). Aangesloten (web)winkels zoals de MediaMarkt, Dille & Kamille en The Body Shop stimuleren het initatief en daarmee duurzame logistiek.
“De huidige situatie is niet houdbaar en er ligt grote druk op gemeenten om het bezorgverkeer te reguleren met slim toegangsbeheer of om het bezorgverkeer zelfs niet meer toe te te laten tot woonwijken en binnensteden. Samenwerken bij de bezorging is dan de oplossing. Webwinkels hebben hierin als opdrachtgever een hoofdrol, Samenwerking betekent wel dat de bedrijven bereid moeten zijn om hun gegevens over de bezorging onderling te delen.”, aldus Dr. Walther Ploos van Amstel, Lector City logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam.
Het platform van Bringly biedt retailers, e-commerce partijen en duurzame vervoerders in Europa een schaalbare totaaloplossing voor duurzame en transparante bezorging. Door op stedelijk, regionaal en nationaal niveau de beschikbare (bezorg)capaciteit van koeriers te optimaliseren worden pakketten op de meest duurzame manier bezorgd vanuit winkels, (stads)hubs en centrale distributiecentra.