318 financiële instellingen en multinationals met 37 biljoen dollar aan activa en koopkracht roepen meer dan 1.000 van ’s werelds bedrijven met de grootste impact op het klimaat om emissiedoelstellingen vast te stellen die in overeenstemming zijn met de 1,5°C-doelstelling van het Akkoord van Parijs. Het specifieke verzoek is dat bedrijven een emissiereductiedoelstelling laten goedkeuren via het Science Based Targets-initiatief, de industrienorm voor geloofwaardige klimaatdoelstellingen die alle emissies van de waardeketen van een bedrijf omvatten. De 2022 CDP Science-Based Targets campagne wordt gecoördineerd door de wereldwijde non-profit CDP, die ’s werelds milieu-openbaarmakingssysteem beheert. In Nederland zijn onder meer OCI N.V., Koninklijke Boskalis Westminster en VEON het doelwit.
CDP stuurde brieven naar meer dan 1000 bedrijven wereldwijd, waaronder ’s werelds grootste chemiebedrijf BASF, China’s grootste detailhandelaar JD.com, de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas, evenals Caterpillar, FedEx, General Electric en Wal-Mart de Mexico.
In Nederland zijn onder meer OCI N.V., Koninklijke Boskalis Westminster en VEON het doelwit.
De lijst van beoogde ondernemingen is sterk gericht op Azië en de Verenigde Staten. 48% van alle beoogde ondernemingen is gevestigd in de regio Azië en de Stille Oceaan, gevolgd door 23% in de Verenigde Staten. Slechts ongeveer 1 op de 10 beoogde ondernemingen is Europees, wat aantoont dat het stellen van sterke doelen in de regio geavanceerd is.
Het campagneverzoek wordt gesteund door veel van ’s werelds grootste financiële instellingen, waaronder Allianz Global Investors, AXA Group, Crédit Agricole, Insight Investment Management, La Banque Postale, Nomura Asset Management, PIMCO, UBS en de Europese Investeringsbank.
Tien financiële instellingen namen deel aan de campagne, waaronder Achmea, AEGON Asset Management en Robeco. Tot de groep behoren ook 45 multinationals met meer dan 710 miljard dollar aan jaarlijkse inkoopuitgaven, zoals PepsiCo, Inc., Astra Zeneca, Yamaha en Schneider Electric, die de campagne gebruiken om de emissiedoelstellingen van hun leveranciers te verbeteren en hun eigen doelstellingen te halen.
De CDP-campagne is sinds vorig jaar met meer dan 30% gegroeid, zowel wat betreft het aantal ondersteunende organisaties als hun gezamenlijke activa en koopkracht. De 1000 bedrijven die het doel zijn van de campagne, zijn van cruciaal belang voor de wereldwijde inspanningen om de opwarming van de aarde tot 1,5°C te beperken. Zij zijn de bron van 7 gigaton aan Scope 1- en 2-emissies – gelijk aan India en de Verenigde Staten samen – en hebben een gezamenlijke marktwaarde van meer dan 25 biljoen dollar (44% van de gehele MSCI All Country World index).[2]
Laurent Babikian, Joint Global Director Capital Markets bij CDP, zei: “De afgelopen maanden met het extreem weer hebben ons opnieuw laten zien wat een opwarmende wereld doet bij 1,2 graden. Het zal catastrofaal erger worden tenzij we een ongekende vermindering van de uitstoot van broeikasgassen zien – 50% in de komende acht jaar – zodat we de stijging kunnen beperken tot 1,5 graden. Maar dit is eenvoudigweg onhaalbaar tenzij de bedrijven met de grootste impact op het klimaat ambitieuze doelstellingen hebben om al hun emissies in de waardeketen te verminderen. Ik ben blij dat financiële instellingen en grote wereldwijde inkopers SBT’s nu beseffen als essentieel beschouwen voor alle bedrijven, en als noodzakelijk om hun eigen netto nul-ambities te verwezenlijken. SBT’s zijn de meest nauwkeurige beoordeling van de totale emissie-impact van een bedrijf in de markt – zonder SBT’s kunnen bedrijven investeerders en klanten gewoonweg niet overtuigend laten zien dat ze bezig zijn met een transitie.”
Ambroise Fayolle, Vice-president van de Europese Investeringsbank, zei: “Bij de Europese Investeringsbank Groep (EIBG) zorgen wij ervoor dat alle projecten en activiteiten die wij financieren in overeenstemming zijn met de doelstellingen van het Akkoord van Parijs. Daarnaast houdt de EIBG rekening met de bredere activiteiten van haar tegenpartijen, buiten het project dat tot stand komt met steun van EIBG-financiering. Of een tegenpartij al dan niet een SBTi-doelstelling heeft, is een nuttige indicator voor hun klimaatambities. Dit helpt ons hen te ondersteunen bij het verder koolstofvrij maken van hun activiteiten en het versterken van hun weerbaarheid tegen klimaatverandering.”
Wereldwijd maken al meer dan 3.500 bedrijven, die meer dan een derde van de wereldwijde marktkapitalisatie vertegenwoordigen, deel uit van de SBTi. Daarvan hebben er meer dan 1.200 doelstellingen van 1,5°C goedgekeurd. Uit CDP blijkt dat het typische bedrijf met een doelstelling de uitstoot met 8,8% per jaar vermindert – meer dan de 4,2% die nodig is om zich aan te passen aan een 1,5°C-pad.