Eneco ziet duurzaam ondernemen als een absolute noodzaak. “Er is genoeg wetenschappelijk bewijs om te zien dat we anders écht grote problemen krijgen. Fossiele brandstoffen raken op; schaarste doet de prijzen stijgen. Daarom gaan we voor duurzaamheid in de volle breedte,” aldus Jeroen de Haas, voorzitter Raad van Bestuur Eneco. De energieleverancier belooft in Green.2 dat in 2030 alle energie voor elke klant(op dit moment ruim twee miljoen) uit duurzame energiebronnen afkomstig zal zijn.
De jury wees in totaal tien winnaars aan in tien verschillende categorieën. Uit die tien winnaars werd vervolgens de Green Giant gekozen. De winnaars van de Green.200 zijn bedrijven die hun uiterste best doen het milieu zo veel mogelijk te ontlasten. Ze houden rekening met people, profit en planet, maar bovenal leveren ze zowel intern als extern een uitzonderlijke prestatie als het gaat om een duurzame beleidsvoering en MVO.
Onderstaande bedrijven eindigden op de eerste plaats in hun categorie:
In de categorie Green Wheels: Fiat
Green Fashion Queen: DutchSpirit
Green Building: Rau Architects
Money Makes The World Go Green: Triodos
Hightech Green & Gadgets: Solland Solar
Eco Foodies: De Groene Weg
Eat Green: Zuiver Zuivel
Green Transportation: GreenWheels
Eco Energy: Eneco
Up & Coming Green: MisterGreen
Naast de winnaars publiceert Green.2 ook een lijst van grootste vervuilers: the nightmares for nature. Grootste losers: McDonald’s, Burger King en Kentucky Fried Chicken. “Vlees is één van de meest milieubelastende voedselsoorten ter wereld. En dan zijn er de barbaarse leefomstandigheden, het mestprobleem rond de intensieve veehouderij, het gebruik van niet-duurzame soja voor het voer. Daarnaast zijn de snacks ook niet bepaald de gezondste,” aldus Green.2.
De complete lijst van de Top 100 groene bedrijven, is te lezen in de nieuwe editie van Green.2, die vanaf vandaag in de winkels ligt. De nummer 101 tot en met 200 staan vanaf vandaag op www.green2.nl.