Capterra Nederland heeft onderzocht hoe Nederlandse consumenten denken over de circulaire economie. Hoe bewust zijn zij zich van de noodzaak van een circulaire economie? Wat doen zij zelf om hergebruik van materialen te ondersteunen en een duurzamere economie te creëren? Op basis van de antwoorden van 1014 Nederlandse consumenten stelt Capterra dat het draagvlak voor een circulaire economie het grootst is onder de zogeheten Generatie Z (geboren na 1996).

Ruim een derde van de consumenten weet niet wat een circulaire economie is

Om consumenten te betrekken bij het door de Nederlandse overheid gestelde doel om een volledig circulaire economie in 2050 te hebben, is bewustzijn en bekendheid met het concept noodzakelijk. Op dit vlak is er nog veel te winnen. Zo is slechts 15% van alle Nederlandse ondervraagde consumenten bekend met de term “circulaire economie”, maar niet bekend met het concept erachter. Van alle respondenten was 21% niet bekend met de term noch met het concept.

Vooral Generatie Z bereid meer te betalen

De overgrote meerderheid van de ondervraagde consumenten (82%) vindt dat de overheid in meer of mindere mate ervoor moet zorgen dat bedrijven principes van de circulaire economie
naleven. Maar in hoeverre zijn consumenten zelf bereid om meer uit te geven aan een product dat volgens deze principes vervaardigd is? Een kleine meerderheid van alle respondenten (52%) geeft aan dat ze bereid zijn dit te doen.

Opvallend is dat van de verschillende leeftijdsgroepen met name Generatie Z met 70% bereidheid toont. Zo is bijna twee derde van deze groep (62%) bereid om tussen de 10% tot
20% meer te betalen voor een product dat circulair geproduceerd is tegenover 45% van alle leeftijdsgroepen.

Bijna de helft houdt bij een aankoop geen rekening met circulaire economie

Bij een aankoop van een product houdt 48% van de respondenten geen rekening met of het circulair geproduceerd is. De belangrijkste reden hiervoor is omdat er geen andere optie is.
Ook bij aankopen van nieuwe producten toont de Generatie Z de meeste bereidheid en betrokkenheid. Zo is het percentage dat altijd rekening houdt met de circulaire economie met
11% bijna twee keer zo hoog als het gemiddelde van 6%.

Bijna 4 op de 5 consumenten scheiden en recyclen afval en hergebruiken winkeltassen

Er zijn een aantal succesvolle activiteiten die consumenten zelf kunnen uitvoeren om bij te dragen aan een circulaire economie. Veruit de meeste ondervraagden doen meestal aan het
scheiden en recyclen van afval (77%) en het hergebruiken van tassen in een supermarkt of winkel (73%).

Dat staat in schril contrast met activiteiten als carpoolen en deelnemen aan buyback-programma’s (zoals van modewinkels). Zo geven respectievelijk 51% en 40% van de
ondervraagden aan nooit gebruik te maken van carpooling en buyback-programma’s.

Methodologie

Om deze gegevens te verzamelen, heeft Capterra in augustus 2022 1014 Nederlanders online geïnterviewd. De kandidaten moesten aan de volgende criteria voldoen:

  • Wonend in Nederland;
  • Ouder dan 18 jaar zijn;
  • Ze konden de definitie van circulaire economie correct identificeren nadat ze de definitie was uitgelegd.

Meer resultaten lees je hier