Femke Lotgerink is duurzaamheidsmanager bij het Amsterdamse tassenmerk O My Bag. Het merk is in 2011 opgericht om positieve impact te realiseren met milieuvriendelijke en ethisch verantwoorde leren handtassen en accessoires. De producten worden momenteel door 358 verkooppunten in 27 landen – vooral Europa – verkocht. In coronatijd kende het bedrijf een omzetgroei van 35% en een ordergroei van 43%, ondanks de aankondiging van een prijsstijging. In de 15e podcastaflevering van ‘Elise in MVO-land’ vertelt Femke dat hun manier van zakendoen, het nemen van ketenverantwoordelijkheid, het geheim is van dit succes. Een goed verhaal dus voor ondernemers met duurzame ambities.
Het kan wél
O My Bag is een impactbedrijf. Dat wil zeggen dat het haar missie is om een positief verschil te maken. De tassen zijn ‘slechts een middel’ om positieve impact te realiseren in India, en een showcase om aan te tonen dat je als ondernemer met een duurzaam, eerlijk product met levenslange garantie succesvol kunt zijn. Aan de milieukant ligt de focus op het verminderen van de CO2-footprint door te meten, te reduceren en de rest te compenseren. Van het lanceren van een vegan lijn – de collectie van appelleer – tot aan de ‘Pre-Loved’ collectie waar gebruikte items een tweede leven krijgen.
“We zijn zeker niet perfect, maar we doen er alles aan om het beter te doen en te leren van onze fouten. We delen dan ook open en transparant over wat we wel doen, waar het niet goed gaat en welke maatregelen we nemen om het de volgende keer beter te doen.” – Femke
Geen gemakkelijke, maar wel de enige juiste weg
De sociale kant van dit verhaal is de grootste reden waarom O My Bag is opgericht: ze wil de werkomstandigheden in de leer- en mode-industrie in India verbeteren. In de mode-industrie is overproductie een groot probleem. Dit leidt niet alleen tot onnodig veel afval, maar ook tot hoge druk op producenten. Dat vergroot vervolgens weer het risico op slechte werkomstandigheden en lage lonen voor de medewerkers. Daarom heeft O My Bag heldere, lange termijn afspraken gemaakt met de fabrieken die voor haar produceren. Zo garandeert O My Bag niet te onderhandelen over de laagst mogelijke prijs, maar juist extra te betalen om leefbare lonen mogelijk te maken. O My Bag eist geen onrealistische lead times en zal ook nooit zomaar orders annuleren. Het niet annuleren van orders bleek in coronatijd eerder de uitzondering dan de regel in de mode-industrie, maar voor O My Bag’s producenten leverde deze werkwijze zekerheid en banenbehoud op. Hierdoor ontstond veel vertrouwen in de samenwerking met O My Bag, wat nu nog steeds een positieve uitwerking heeft.
“Ik vind het heel belangrijk om ketenverantwoordelijkheid te nemen in plaats van het opzetten van een duurzaamheidsprogramma naast de keten.” – Femke
Een goed verhaal loont
Femke heeft een duidelijke mening over communicatie; geen vage claims of beloftes voor in de toekomst. Het merk communiceert concreet over wat het nu doet, welke misstappen het heeft gezet en wat ze eraan doet om het de volgende keer beter te doen. Dit alles is samengevat in het jaarlijkse duurzaamheidsverslag van O My Bag. Consumenten waarderen die eerlijkheid; een negatief bericht waarin het merk een prijsstijging aankondigde vanwege materiaal schaarste, leefbare lonen en logistieke uitdagingen pakte juist positief uit, in zowel bereik als groei van het merk. Een mooie beloning voor de inspanningen van het team van O My Bag.
O My Bag bij ‘Elise in MVO-land’
De podcast ‘Elise in MVO-land’ van Elise Vonk is er voor en door ondernemers met duurzame ambities. O My Bag is te gast in de 15e podcast en werd voorafgegaan door onder meer Max’s Organic Mints, Arkive en BBLeap. De podcast is een aanvulling op het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ (sept 2021), waarvan Elise Vonk co-auteur is. Een boek boordevol met tips, praktijkvoorbeelden, achtergrondinformatie, praatplaten en aanmoediging om ambitieus te zijn in het maken van impact! Laat een review achter in je Podcast App en maak kans op een door Elise gesigneerd boek.
Beluister de podcast: