Met ‘Groen naar het werk’ geeft IKEA het startsein voor een campagne waarmee zij een tastbare bijdrage wil leveren aan een beter milieu en het beperken van de CO2 -uitstoot. Als het om haar producten gaat, doet de winkelketen er al jarenlang alles aan om de uitstoot van CO2 per getransporteerde mÃ?? terug te dringen. Met deze campagne wil IKEA óók medewerkers mobiliseren en aanmoedigen zich efficiënt en zuinig van huis naar IKEA en terug te verplaatsen.
Vandaar dat IKEA vanaf 1 april alle kosten vergoed die IKEA medewerkers met het openbaar vervoer aan het woon-werkverkeer besteden.
Fantastisch resultaat
In de aanloop van ‘Earth Day’ op 22 april ontvingen alle medewerkers die met het openbaar vervoer reizen een gratis ‘groene strippenkaart’. Dit is geen officieel vervoersbewijs, maar een kaart waarmee zij konden sparen. Zo stempelden zij elke keer dat zij tussen 1 en 22 april met het openbaar vervoer naar het werk kwamen één strip op deze kaart af. Op vertoon van tien volgestempelde strippenkaarten ontvingen zij een ‘Groen Doen’-paraplu én plant IKEA een boom in de desbetreffende gemeente. De IKEA medewerkers gaven enthousiast gehoor aan deze oproep en leverden massaal hun volgestempelde strippenkaarten in. Met als resultaat dat IKEA in heel Nederland bijna 500 bomen zal planten in gemeenten waar een IKEA winkel is gevestigd.
“Dit is een fantastisch resultaat en het overtuigende bewijs dat het groene bewustzijn in de genen van onze medewerkers zit. Dankzij deze succesvolle campagne laten veel mensen de auto staan en kiezen ervoor om ‘groen’ naar het werk te reizen”, zegt Otto Cazemier, landenmanager van IKEA Nederland. “Zo leveren we een dubbele bijdrage aan de wereld om ons heen: onze medewerkers reizen met het openbaar vervoer én IKEA schenkt op Earth Day tientallen bomen in tal van gemeenten. Dat is iets om ontzettend trots op te zijn.”