Het Europese lucht- en ruimtevaartbedrijf Airbus en studententeam AeroDelft hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend. Met deze overeenkomst zal Airbus samen met AeroDelft aan Project Phoenix, ter ondersteuning van het academisch onderzoek van het team naar waterstof aangedreven luchtvaart.
AeroDelft is een interdisciplinair studententeam van meer dan 50 universiteitsstudenten uit Delft. De missie van het team is vloeibare waterstof te bewijzen en te promoten als een alternatief voor conventionele brandstoffen in de luchtvaart. Om deze missie te realiseren zijn zij begonnen met het bovengenoemd Project Phoenix, waarbij ze twee door vloeibare waterstof aangedreven vliegtuigen.
Het Phoenix-prototype is een onbemande drone, het grootste onbemande vliegtuig ooit dat elektrisch vliegt op vloeibare waterstof en is gepland voor 2023. De Phoenix Full Scale gaat een stap verder door het allereerste bemande vliegtuig op vloeibare waterstof te realiseren. Het bemande vliegtuig heeft zijn eerste vluchten op gasvormige en vloeibare waterstof gepland voor respectievelijk 2024 en 2025.
Dit partnerschap bevestigt Airbus’ engagement voor een net-nul luchtvaartsector en de belangstelling voor met vloeibare waterstof aangedreven brandstofcellen. Airbus is al lang een pionier in de waterstof luchtvaart beweging met zijn gevestigde ZEROe programma. De samenwerking met het studententeam zorgt voor belangrijke kennisuitwisseling tussen industrie en studenten. In de komende maanden zijn ze van plan samen te werken aan belangrijke aspecten van verschillende subsystemen, waardoor de overgang van de luchtvaart van de luchtvaartindustrie naar een emissieloze toekomst.
In de woorden van Rob Postma, CEO van Airbus Nederland: “We zijn vastbesloten om een klimaatneutrale luchtvaart te realiseren. neutrale luchtvaart te realiseren en geloven dat waterstof een veelbelovende manier is om dat te doen. We zijn verheugd dat AeroDelft en een hele nieuwe generatie ruimtevaartstudenten dezelfde ambitie delen. Wat AeroDelft tot nu toe heeft bereikt is zeer indrukwekkend en we moeten onze krachten bundelen met iedereen die bereid is zijn hersens en energie te steken in de grootste uitdaging waar onze luchtvaartindustrie – maar ook de meest opwindende: emissievrij vliegen.”