Dit jaar is een geweldig jaar om in de e-commerce business te zitten. Nu veel mensen nog op afstand werken of thuisblijven, heeft de pandemie de adoptie van online winkelen over de hele wereld versneld. Hoewel dit allemaal goed nieuws is voor bedrijven die zich online hebben gevestigd, is het niet zo goed nieuws voor ons milieu. Naarmate de populariteit van e-commerce toeneemt, nemen namelijk ook de negatieve gevolgen ervan toe. Ga dit tegen door je online bedrijf duurzamer te maken met deze tips.
Een optie voor koolstofcompensatie of sociale of milieudonatie bij de kassa
Door klanten de mogelijkheid te bieden om te kiezen voor iets goeds op sociaal of milieugebied, worden ze zich meer bewust van de impact van hun acties. Klanten realiseren zich bijvoorbeeld misschien niet hoeveel koolstof er bij de verzending van een product vrijkomt. Je kunt hen hierover informeren bij de kassa en vragen of ze een donatie willen doen om hun aankoop ‘koolstofvrij’ te maken. Bij een nieuwe website laten maken, kan de web developer dit toevoegen.
Maak je verzendpraktijken groener
Hoewel bijna onmiddellijke verzendsnelheden gemeengoed zijn geworden voor e-commercemerken, eisen ze ook een tol op het milieu. De levering van pakketten op dezelfde dag of 24 uur per dag per vrachtwagen, vrachtvliegtuig of een andere vorm van vrachtvervoer produceert een grote hoeveelheid broeikasgassen, wat bijdraagt aan klimaatverandering. Door klanten de optie te geven om te kiezen voor een langzamere vorm van levering voor het milieu, rijden er minder vrachtwagens op de weg en hoeven ze minder vaak volgeladen te zijn met leveringen. Klanten die tot vijf dagen wachten met de levering aan huis, kunnen de uitstoot van koolstofdioxide in de laatste kilometers van de levering met ongeveer 30% helpen verminderen.
Denk aan het einde van de levensduur van producten
Als je een online bedrijf bouwt dat duurzaam is, moet je rekening houden met het einde van de levensduur van je producten. Dit betekent dat je moet nagaan wat de gevolgen op lange termijn zullen zijn van slijtage, scheuren of breken. Onderzoek de levenscyclus die je producten momenteel hebben en ga na hoe je hun levensduur kunt verlengen in termen van kwaliteit, reparaties kunt aanbieden voor producten die toevallig stuk gaan of oudere versies in een andere vorm in omloop kunt houden.
Verminder en verduurzaam je verpakking
Een van de manieren waarop e-commerce het meest verspillend kan zijn, is via de verpakking. Innovaties in de verpakkingsindustrie, zoals lage minimale bestelhoeveelheden, betekenen dat elk bedrijf, groot of klein, nu toegang heeft tot betaalbare en duurzame opties. Toch kiezen merken vaak voor de status quo verpakking, zoals cellofaan, noppenfolie en gewone plastic postzakken. Dit kan een stuk duurzamer, terwijl het ook slim is om een online marketing bureau Amsterdam in te schakelen voor het ontwerp van de verpakking. Wat de meest gebruikte verpakkingsmaterialen betreft, is recycleerbaar tissuepapier een prima vervanger voor inpakpapier of voor producten die als opvulling dienen in plaats van noppenfolie, terwijl composteerbare of gerecycleerde postzakken een betere optie zijn dan gewone plastic postzakken.