Floor van der Steen is co-founder van het familiebedrijf Max’s Organic Mints dat heerlijke, verfrissende en duurzame mintjes produceert en verkoopt. Een klein maar fijn product dat zich in 6 jaar tijd van biologisch, nichemarkt, Nederland ontwikkelde naar internationaal en meer mainstream. Voor alle facetten in het (productie)proces heeft Floor duurzame(re) alternatieven gevonden of ontwikkeld. Daarmee laat ze de conservatieve pepermuntwereld zien dat het echt anders kan. Floor noemt ze met recht ‘mints on a mission’. In de 12e podcastaflevering van ‘Elise in MVO-land’ deelt ze hoe haar route er tot nu toe uit heeft gezien.
Klein product, grote impact
Samen met haar vader Pieter heeft Floor zes jaar geleden Max’s Mints ontwikkeld om zoveel mogelijk mensen te helpen met kleine, betere keuzes te maken in de wereld van pepermunt. Dat hebben ze gerealiseerd door iedere stap in het proces te verbeteren en te verduurzamen door bijvoorbeeld biologisch geteelde suiker (zonder gebruik te maken van kunstmatige bestrijdingsmiddelen) en 100% natuurlijke smaakstoffen toe te voegen. Door gelatine achterwegen te laten. Door de mintjes te laten verpakken in sociale werkplaatsen in recyclebare blikjes of in composteerbare zakjes. Max’s Mints laat hiermee aan zien, zowel consumenten als concurrenten, dat fris & groen een goede combinatie is.
“We moeten met z’n allen verduurzamen; consumenten, retailers en producenten. Wij pakken onze verantwoordelijkheid in het mint-schap.” – Floor
Stapsgewijs naar mainstream
Terugkijkend op de groei van het bedrijf, vertelt Floor dat het eerste jaar (2016) vooral gericht was op het onderzoeken van en testen bij een paar biologische ketens. Het tweede jaar stond in het teken van het verbeteren van smaak en aanbod. In jaar drie werd Max’s Mints gepresenteerd op BioFach, ’s werelds grootste biologische beurs. Dit resulteerde in een flinke internationale groei vanaf 2018. Het jaar daarna realiseerde Floor zich dat de basis in Nederland nog niet sterk genoeg was. Sindsdien is het haar ambitie om in de thuismarkt uit de niche te komen en groot te worden in de ‘Specialty Retai’l, zoals drogisterijen en het ‘Out Of Home’ segment met locaties onderweg. Enigszins vertraagd door Corona, werken Floor en haar team momenteel hard aan het uitrollen van deze strategie.
“De volgende stap zou – op lange termijn – gezet kunnen worden naar de grote, conventionele retailers, omdat Max’s Mints daar impact kan maken. Maar ik kies voor een stapsgewijze aanpak, omdat ik met focus meer bereik. En, het helpt me om de markt beter te begrijpen.” – Floor
Bewuster snoepje
Pepermunt is het 4e meest verkochte snoepgoed in Nederland. Ook Max’s Mints is snoepgoed en zo moet het ook behandeld worden, vindt Floor. Haar mintje – dat 0,6 gram weegt en 2,4 kcal bevat – is weliswaar geen gezondere, maar wel een bewustere keuze. Vooralsnog hebben vader en dochter nog geen ander basis-ingrediënt gevonden dat biologisch en suikervrij is. Ze blijven zoeken. Dus ben je of ken je zo’n partij, meld je dan bij Floor.
“Suiker is een issue. Als er een biologisch geproduceerde suikervervanger, zonder nare bijsmaak, op de markt zou komen, zou dat best wel eens een optie kunnen zijn.”- Floor
Max’s Mints bij ‘Elise in MVO-land’
De podcast ‘Elise in MVO-land’ van Elise Vonk is er voor en door ondernemers met duurzame ambities. Floor van der Steen is te gast in de 12e podcast en werd voorafgegaan door onder meer Swinkels Family Brewers, Secrid, Studio Wae. De podcast is een aanvulling op het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ (sept 2021), waarvan Elise Vonk co-auteur is. Een boek boordevol met tips, praktijkvoorbeelden, achtergrondinformatie, praatplaten en aanmoediging om ambitieus te zijn in het maken van impact! Laat een review achter in je Podcast App en maak kans op een door Elise gesigneerd boek.
Beluister de podcast: