Internationaal onderzoek van Jones Lang LaSalle heeft onlangs aangetoond dat duurzame huisvesting bij 70% van de kantoorgebruikers een urgent vraagstuk is. Uit recent onderzoek van Jones Lang LaSalle Nederland blijkt dat dezelfde mate van urgentie terug te vinden is bij zo’n 50% van de Nederlandse kantoorgebruikers. Bedrijven zien in toenemende mate dat het integreren van duurzaamheid in het totale huisvestingsprogramma kan leiden tot een beter imago en forse besparingen op korte termijn. De Nederlandse overheid voert daarbij de druk op om de vraaguitval in de economie zoveel mogelijk te compenseren met groene investeringen door bedrijven. De invloed van de huidige kredietcrisis op de bereidheid van kantoorgebruikers om hun huisvesting te verduurzamen blijft vooralsnog dan ook beperkt.
Highlights uit het onderzoek:
. Zo’n 50% van de kantoorgebruikers wil binnen nu en vijf jaar duurzaam gehuisvest zijn; de enorme schaarste aan duurzaam vastgoed vereist dat vooral in bestaande bouw oplossingen moeten worden gecreëerd voor duurzame huisvesting.
. Bedrijven in de zakelijke- en financiële dienstverlening en de overheid/non-profit sector richten zich het meest op verduurzaming van huisvesting.
. De prioriteit die wordt gegeven aan duurzaam vastgoed wordt (nog) niet beïnvloed door de kredietcrisis; de bereidheid extra kosten te betalen bovenop de huurprijs neemt wel af.
. Imago, ‘aantrekkelijkheid als werkgever’ en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn in Nederland belangrijke drijfveren voor het verduurzamen van de huisvesting. Daarnaast is besparing een belangrijke beweegreden.
. Noodzaak van duurzame huisvesting gaat zwaarder wegen; er komt meer inzicht in de mogelijkheden van duurzaam vastgoed.
Hoewel kantoorgebruikers ondanks de kredietcrisis bereid zijn hun huisvesting te verduurzamen, neemt het aantal bedrijven dat bereid is hiervoor meer te betalen wel af. Dit zou een gevolg van de kredietcrisis kunnen zijn.
De toegenomen kennis en ervaring van vastgoedspecialisten binnen de bedrijven maakt echter wel dat zij voldoende mogelijkheden zien om tegen geringe kosten duurzaamheidprogramma’s te initiëren. Initiatieven in het verduurzamen van de huisvesting met een lange(re) terugverdientijd worden vooralsnog weinig gesteund door het bedrijfsleven.
Elsbeth Quispel, verantwoordelijk voor het onderzoek van Jones Lang LaSalle in Nederland, zegt over de huidige stand van zaken: “De noodzaak voor duurzame huisvesting wordt door steeds meer bedrijven gezien en erkend. Het onderwerp wint meer en meer terrein ondanks de economische neergang van dit moment. Wat uit het onderzoek duidelijk naar voren komt, is dat de ambitie er is maar dat kantoorgebruikers nog duidelijk zoekende zijn naar het daadwerkelijk implementeren van duurzaamheidprogramma’s. Verder valt op dat bij grote organisaties in Nederland de focus vooral ligt op het terrein van ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ (mvo). Vanuit deze mvo-focus ligt de nadruk in de implementatie vooral op het verduurzamen van de kernactiviteiten van de organisatie.