Rutten baseerde haar stelling op de database van XTC Innovation, een bedrijf waarvoor Business Openers de Nederlandse data levert.
Minitrend
‘Per jaar scannen wij en de andere deelnemers ongeveer 25.000 nieuwe producten wereldwijd. Deze productenkoppelen we vervolgens aan de hand van etiketinformatie aan een aantal trends, waaronder gemak, genieten en ethiek.’
Ethiek, wat wordt onderverdeeld in citizenship (eerlijke handel, arbeidsomstandigheden etc.) en ecology (milieu), is volgens Rutten nog steeds een minitrend.
‘Ethics neemt op het totale aantal innovaties wereldwijd slechts een procent in. Het komt niet in de buurt van megatrends zoals gezondheid en genieten.’
Chocolade en fris
Volgens de XTC-database zijn producenten in de EU en VS koplopers op gebied van nieuwe, duurzame producten. Qua productgroepen voeren chocola en frisdrank de boventoon.
Rutten gaf vervolgens een aantal voorbeelden van voedingsmiddelen en non-food items die inspelen op de business ethics achter het product, zoals afbreekbare verpakking, waspoeder dat op een lagere temperatuur kan worden gebruikt, en producten die zijn verbonden aan goede doelen.
Overigens wil het geringe aandeel van de trend ethiek in nieuwe producten niet zeggen dat bedrijven niets doen aan dit thema, aldus Rutten. ‘Ze doen ongetwijfeld veel achter de schermen, het komt alleen niet terug in hun introductiebeleid.’