“Met de Drive Me Challenge tonen we de chauffeurs en hun leidinggevenden dat ze met een paar simpele rijtechnieken zowel het brandstofverbruik als de verkeersveiligheid sterk kunnen verbeteren,” aldus Peter Bakker, voorzitter Raad van Bestuur van TNT. “Deze wereldwijde competitie is bedoeld om al onze medewerkers en onderaannemers bewust te maken en te overtuigen van de grote voordelen van een veilige en zuinige rijstijl. Iedereen kan een steentje bijdragen door te begrijpen hoe groot de invloed van de juiste bandenspanning is en te weten wanneer je de airconditioning wel of juist niet moet aanzetten. Je helpt daarmee niet alleen het milieu, maar bespaart ook nog eens kosten. We willen onze mensen zo enthousiast te maken dat ze hun rijgedrag echt gaan aanpassen, niet alleen op het werk maar ook privé.”

Inclusief onderaannemers nemen bedrijfsvoertuigen meer dan de helft van de totale CO2-uitstoot van TNT voor hun rekening. TNT gaat haar verantwoordelijkheid daarvoor niet uit de weg. De onderneming verwacht met de Drive Me Challenge het algehele brandstofverbruik van het wagenpark met circa 5% te kunnen terugdringen. Voor de deelnemende organisaties betekent dit een potentiële vermindering van de CO2-uitstoot van circa 15 kiloton en een besparing op de brandstofkosten van ruim één miljoen euro op jaarbasis.

Besparen op brandstofkosten is heel eenvoudig én heel spannend
De Drive Me Challenge is bedoeld voor PUD-chauffeurs van TNT en hun landenmanagers. De meeste PUD ritten kenmerken zich door veel stops in stadsgebieden en weinig gebruik van autosnelwegen. Verandering van rijgedrag levert dus al gauw grote voordelen op. Met de Drive Me Challenge wordt geprobeerd niet alleen de PUD-chauffeurs, maar ook alle andere medewerkers van TNT en haar onderaannemers bewust te maken van hun rijgedrag. Het is heel stimulerend te ervaren dat zuinig rijden relatief gemakkelijk is en het milieu ten goede komt en dat het niet per definitie betekent dat er langzaam gereden wordt. De chauffeurs die deelnemen aan deze spannende maar vooral leuke wedstrijd zullen hun rijvaardigheden demonstreren op het illustere circuit van Vairano bij Milaan. Ze worden beoordeeld op snelheid, veiligheid en zuinigheid bij het ophalen en afleveren van pakketten rond het circuit. Winnaar is het team dat de laagste totaalscore realiseert. De totaalscore wordt bepaald door het brandstofverbruik en de totale rijtijd, plus eventuele strafpunten voor te hard rijden en slechte rijgewoontes. Buiten de race is er nog van alles te doen op het circuit. Zo kunnen de deelnemers een ritje maken met de allernieuwste groene vervoersmiddelen, zoals elektrische en hybride voertuigen en bestelwagens die rijden op gecomprimeerd aardgas (CNG).

Een internationaal deelnemersveld
Dit jaar nemen elf organisaties deel aan de Drive Me Challenge: Express Benelux, Express Frankrijk, Express Italië, Express VK, Express Duitsland, Express Turkije, Express Brazilië, Express Portugal, Express Road Network, Post Nederland en Parcel Service Nederland. Tussen september en november 2008 is een aantal locale Drive Me Challenges georganiseerd. De winnaars van deze wedstrijden vinden het een hele eer dat zij nu de strijd met elkaar mogen aangaan op het als lastig bekendstaande testcircuit van Vairano. TNT wil het aantal organisaties dat deelneemt aan Drive Me Challenges in de toekomst uitbreiden en daarmee zoveel mogelijk eigen medewerkers te bereiken en enthousiasmeren.

Een onderdeel van Planet Me
De Drive Me Challenge maakt deel uit van het wereldwijde programma voor CO2-reductie van TNT, Planet Me. De Drive Me Challenge heeft specifiek betrekking op PUD-voertuigen. TNT probeert niet alleen het rijgedrag van haar chauffeurs te beïnvloeden, maar investeert ook voortdurend in andere maatregelen gericht op terugdringing van de CO2-uitstoot, zoals de inzet van elektrische en hybride voertuigen, gebruik van alternatieve brandstoffen, uitvoering van pilots met nieuwe technologieën, netwerkoptimalisatie, green offices en green depots en de overschakeling op videoconferenties om het aantal zakelijke vluchten terug te dringen. Daarnaast worden de 160.000 medewerkers die de onderneming wereldwijd telt gestimuleerd ook hun eigen CO2-uitstoot te verminderen.