Holland Food Service zet in op verduurzaming. Op de productielocatie in Wijchen is een zonnecentrale in gebruik genomen en vervangt Groendus de energiemeters voor slimme meters. Ook oriënteert Holland Food Service zich om gebruik te gaan maken van de Groendus Energiemarktplaats. Om op momenten dat er niet voldoende eigen groene stroom beschikbaar is toch écht groene stroom te gebruiken.
Tijd om te verduurzamen
Holland Food Service is een authentiek familiebedrijf met een rijke historie. Het bedrijf is in 1892 begonnen als kruidenier en is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevende horecaleverancier voor zorginstellingen. Elke keer wanneer het bedrijf van vader op zoon overging, werd er iets aan toegevoegd. Een nieuwe service. Een nieuwe visie. Met de vierde generatie aan het roer werd het tijd voor verregaande verduurzaming.
Frank Kampschreur, algemeen directeur Holland Food Service: “Als bedrijf heb je naar mijn mening de plicht om je steentje bij te dragen om de huidige klimaat- en energiecrisis tegen te gaan. Ik heb aan den lijve ondervonden dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Alleen al de zonnecentrale plaatsen bleek een uitdaging door zowel netcongestie als uitbreiding van ons pand. Ik ben blij dat we samen met Groendus een succesvolle zonnecentrale hebben weten te realiseren.”
Teruglevering mogelijk maken
We wekken in Nederland steeds meer duurzame energie op. Een prachtige ontwikkeling, maar het zorgt inmiddels ook voor problemen op het elektriciteitsnet. De overbelasting van het elektriciteitsnet, ook wel netcongestie genoemd, komt op steeds meer plekken voor. In Wijchen is er nog beperkt plek op het net. De maximale capaciteit om terug te leveren is 300KW, terwijl de zonnecentrale met 1610 panelen 500KW kan opwekken.
Om ervoor te zorgen dat de capaciteit van het dak en de centrale optimaal benut worden heeft Groendus een dynamische vermogensregeling toegepast. De regeling zorgt ervoor dat Holland Food Service de eigen stroomopwek volledig kan gebruiken. Zodra het eigen verbruik daalt zorgt de regelaar ervoor dat de maximale netcapaciteit niet wordt overschreden.
Gunnar Larsen, key accountmanager Groendus: ‘We denken in mogelijkheden en kijken graag samen met de klant naar wat wél mogelijk is. In de praktijk blijkt dat we voor nagenoeg alle uitdagingen wel een oplossing kunnen vinden. Het mooie van deze constructie is dat het de verbruiker triggert om heel bewust met energie om te gaan. Met inzicht vanuit de slimme meters kunnen we erop sturen om zoveel mogelijk stroom te verbruiken op de momenten dat deze wordt opgewekt. De centrale wordt daarmee optimaal benut en er worden zoveel mogelijk kosten bespaard. Bovendien kan de teruglevercapaciteit eenvoudig worden aangepast op het moment dat de congestieproblemen zijn opgelost.’
Op naar 100% écht groene stroom
De zonnecentrale moet Holland Food Service zoveel mogelijk van zelf opgewekte energie voorzien. Om op de momenten dat er geen eigen opwek beschikbaar is ook echt groene stroom te gebruiken verkent Holland Food Service de mogelijkheden om na het aflopen van de huidige energiecontracten de Groendus Energiemarktplaats op te gaan.Groene stroom uitwisselen op de Energiemarktplaats
Op de Groendus Energiemarktplaats worden vraag en aanbod van groene stroom aan elkaar gekoppeld. Voor Holland Food Service is het logisch om de eigen opwek aan te vullen met windenergie. Op momenten dat er geen zonne-energie beschikbaar is, bijvoorbeeld ’s nachts, is windenergie er namelijk vaak wel. Holland Food Service kan op zijn beurt zonne-energie die zij over hebben via de marktplaats verkopen aan organisaties in de buurt. Ook deze regionale uitwisseling van energie draagt bij aan het voorkomen van netcongestie.