Het plant-based merk Dutch Weed Burger, met zeewier als hero ingrediënt, gaat een iconische samenwerking aan met Henk en Morrison Schiffmacher. Deze legendes uit de tatoeage scene ontwierpen verschillende designs voor het merk, waarvan er een op de arm van oprichter Mark Kulsdom is getatoeëerd én ‘voor weed durft’: win een tattoo die wordt gezet door niemand minder dan Morrison Schiffmacher.
De nieuwe generatie
Henk en Morrison Schiffmacher runnen samen een shop aan de Ceintuurbaan in Amsterdam. Henk, inmiddels 70 jaar oud, draagt het stokje steeds verder over aan zijn dochter Morrison, die inmiddels ook als volleerd tattoo artist door het leven gaat. Die overdracht aan de volgende generatie is waar ook Kulsdom zich met zijn plant-based merk Dutch Weed Burger mee bezig houdt. Zijn intentie om de teloorgang van de biodiversiteit, de gezondheid van de planeet en het leed van de dieren tegen te gaan, komt vanuit een diepere plek: “De georganiseerde samenleving zoals wij die kennen wordt bedreigd, door diezelfde organisatie gek genoeg. De vleesindustrie is de spin in het web van dit gevaar. Verandering van deze industrie is cruciaal voor de toekomst van onze planeet”. De Schiffmachers sluiten zich bij deze visie aan. Ook voor hen is het duidelijk dat er nu verandering moet komen. Ter ere van het 10-jarige jubileum van Dutch Weed Burger sluiten beide partijen een iconische samenwerking voor een boost van de plant-based movement.
“Uit de sloot, zo op je brood”
Toen Kulsdom en de Schiffmachers elkaar voor het eerst ontmoetten was er meteen vuurwerk. “Uit de sloot, zo op je brood”, schudde Henk direct als nieuwe slogan uit zijn mouw, toen hij hoorde over het zeewier uit de Oosterschelde als hero ingrediënt van de producten van Dutch Weed Burger. Zijn dochter Morrison bleek al fan: “Ik koop de Weedburger geregeld. Super lekker! Het is zo gemakkelijk om vlees links te laten liggen, wanneer het ‘nieuwe’ eten zo goed smaakt”. De samenwerking is snel bezegeld.
Ode aan de geschiedenis en boost voor de toekomst
Henk Schiffmacher en dochter Morrison ontwierpen voor Dutch Weed Burger meerdere unieke designs met de zee als inspiratie. Een terugkomend thema bij het merk en een match met het vakgebied van de Schiffmachers; zeelieden waren in de 18e eeuw immers de tattoo-pioniers. Geen wonder dat er tijdens de eerste ontmoeting al snel een kladje van een burger met een groot zeilschip en het logo van Dutch Weed Burger op papier stond.
“We werken al langer met het zee-thema, omdat zeewier een van onze belangrijkste ingrediënten is. Dit zorgt voor een unieke umami smaak en zit ook nog eens bomvol met goede voedingsstoffen zoals mineralen en eiwitten,” vertelt Kulsdom. “Daarbij is de sailor tattoo een klassieker. Wist je dat je vroeger je tatoeages moest verdienen? Zwaluwen stonden voor 5000 zeemijlen afgelegd, een anker stond voor het feit dat je de Atlantische oceaan over was gevaren en een zeilschip als je Kaap Hoorn was rondgevaren. Een schip in combinatie met onze signature Weedburger, dat leek me een geweldig symbool om dit 10-jarige avontuur mee te prijzen”.
‘Voor weed durft’: win een tattoo
De ontwerpen van de Schiffmachers zullen op verschillende manieren terugkomen bij Dutch Weed Burger. Eén daarvan werd door Henk op dinsdag 28 juni op de arm van oprichter Kulsdom getatoeëerd om zijn missie te vereeuwigen: het op de schop gooien van het traditionele voedingspatroon en de bijbehorende industrie.
En waar menig tattoo-fan jaloers zal zijn op zo’n echte Schiffmacher, is ook daaraan gedacht. Vanaf nu bevatten alle producten van Dutch Weed Burger een maand lang een QR-code waarmee consumenten kans kunnen maken op een tattoo naar keuze die wordt gezet door Morrison. ‘Voor weed durft’ natuurlijk. Hiermee wordt direct een link gelegd naar de introductie campagne voor het nieuwste product van het plant-based merk, de Sea Sticks, die vanaf nu in de schappen van de Albert Heijn liggen.