emiddeld liggen er nu 72 biologische producten in de Nederlandse supermarkt. Na dalingen in 2005 en 2006 is het aanbod hiermee op het hoogste punt ooit beland. Fair Trade zet zijn opmars in de Nederlandse supermarkten voort. Het gemiddelde aanbod fairtrade producten in Nederlandse supermarkten stijgt dit jaar van acht naar negen producten, een stijging van 13 procent.
Met gemiddeld 191 biologische producten per filiaal is Plus net als de twee voorgaande jaren de best presterende keten. Wel is het aanbod van het bedrijf 38 producten gedaald met vorig jaar. Jumbo houdt met 147 producten de tweede plaats vast en Albert Heijn bezet de derde plek.
Jumbo scoort voor het derde jaar op rij het beste met fairtrade producten. Gemiddeld had de keten 36 ‘eerlijke’ producten op de schappen, tien producten meer dan vorig jaar. Dat is wederom een flinke stijging in het aanbod van koploper Jumbo. Albert Heijn staat op plek twee en Plus is derde grootste aanbieder met fairtrade producten.
Wie: Milieudefensie en Solidaridad
Wat: Uitreiking EKO-Award 2008 & Fair Trade-Award 2008
Waar: Plus aan de Arnhemseweg 4 te Amersfoort, Jumbo aan de Beren 85 te Groningen
Wanneer: 4 november 2008, 11.00 uur in Amersfoort, 15.00 uur in Groningen
Biologische producten zijn met respect voor dier en milieu geproduceerd en zijn bovendien smakelijk en gezond. De boer krijgt een eerlijke prijs en er wordt géén gebruik gemaakt van landbouwgif, kunstmest en gentech.
Fairtrade producten zijn onder eerlijke voorwaarden gekocht in ontwikkelingslanden. Recent onderzoek naar de impact van 20 jaar Fair Trade laat zien dat de levensstandaard van boeren verbetert door investeringen in hun bedrijf en leefomstandigheden.
Milieudefensie en Solidaridad willen met de jaarlijkse EKO-tellingen stimuleren dat supermarkten hun assortiment van duurzame producten verder uitbreiden. Beide organisaties zijn tevreden over de trend die uit het onderzoek blijkt. De stevige groei van het assortiment in de top tien van individuele supermarkten is te omschrijven als een ‘revolutie op kousenvoeten’. Zij tonen aan dat er voor veel supermarkten nog kansen zijn om het assortiment verantwoorde producten verder te vergroten.