Hoe gaat het grote Nederlandse bedrijven af die fundamenteel hebben gekozen voor hybride werken en duurzaam reizen? Met die vraag gaat Hugo Houppermans, directeur van de Coalitie Anders Reizen, op onderzoek uit in de zesdelige serie ‘Zo willen we werken, op reis’. De afleveringen zijn vanaf donderdag 16 juni elke week te zien via de Anders Reizen kanalen, waaronder LinkedIn.
Houppermans: “Het is verrassend om te zien hoe zakelijk Nederland zich klaarmaakt voor de toekomst. Want de bedrijven die ik spreek hebben de vlucht naar voren gekozen. Ik heb gezien hoe grote bedrijven stappen zetten om duurzaam reizen en werken versneld door te voeren. Soms met de nodige dwang en doorzettingsmacht. Maar ik maak me ook zorgen. We zien dat het vliegverkeer toeneemt, files langer worden en ons mentale welzijn onder druk staat. Tel daar de torenhoge brandstofkosten bij op en de noodzaak voor verandering tekent zich haarscherp af. De koplopers in deze serie zijn belangrijke voorbeelden van hoe je de omslag kan maken naar andere manieren van werken en reizen. Deze serie is bestemd voor iedereen die meer wil leren over hoe je hybride werken en duurzaam reizen mogelijk maakt voor je medewerkers of collega’s.”
Radicaal anders denken bij twaalf Nederlandse bedrijven
Houppermans onderzocht aan de hand van zes thema’s – werkgeverschap, flexibiliteit, cultuur en sociale cohesie, leiderschap en voorbeeldgedrag, de toekomst van hybride werken & reizen en internationaal reizen – de stand van zaken bij twaalf grote Nederlandse bedrijven. Het gaat om ING, Rabobank, Vitens, Provincie Noord-Brabant, PwC, Arcadis, TAUW, Achmea, ProRail, Volksbank, a.s.r. en Leaseplan. “Deze bedrijven zijn vanwege hun omvang vaak al vrij ver in het doorvoeren van hybride werken en milieubewuster reizen. Waar ik vooral benieuwd naar was: waar lopen ze tegenaan? Welke drempels hebben ze te nemen om hybride werken en duurzaam reizen succesvol van de grond te krijgen? En dat zijn er nogal wat. Wet en regelgeving, gewoontegedrag en het ontbreken van positief voorbeeldgedrag bijvoorbeeld. We ontdekken in deze serie hoe bedrijven deze obstakels te lijf gaan”, besluit Houppermans.
Overzicht afleveringen
Aflevering 1: Hybride werken & aantrekkelijk werkgeverschap
In de eerste aflevering bezoekt Houppermans CEO Ruud van Dusschoten van ING Nederland en Kim Teunis, programmadirecteur nieuwe werken bij Rabobank. Twee banken die opvallend ver zijn in het doorvoeren van hybride werken en daardoor een inspirerend voorbeeld vormen voor andere bedrijven.
Aflevering 2: Flexibel mobiliteitsbeleid
In aflevering twee gaat Houppermans langs bij CFO Marike Bonhof van drinkwaterbedrijf Vitens en directeur Marc Glaudemans bij Provincie Noord-Brabant. Hybride werken biedt de kans voor het herdefiniëren van de manier van reizen. Een beleid waarbij medewerkers gestimuleerd worden te kiezen voor duurzame vormen van vervoer. Dat biedt keuzevrijheid en de flexibiliteit om files te vermijden. Zo betaalt Vitens medewerkers een hogere reiskostenvergoeding aan fietsers (35 cent) of gebruikers van de elektrische auto (25 cent) dan de fossiele auto (0,19).
Aflevering 3: Internationaal reizen
De drukte op Schiphol laat zien dat we na corona weer volop vliegen. Toch merkt Houppermans dat zakelijk minder wordt gevlogen wordt dan voorheen. Er wordt meer online ontmoet en bewuster gekeken of een reis wel echt noodzakelijk is. “Als er toch wordt gevlogen, proberen bedrijven meer afspraken combineren en met minder mensen per afspraak te vliegen”, stelt hij vast. Hij praat erover met Renate de Lange-Snijders, lid van de Raad van Bestuur van PwC, en duurzaamheidsdirecteur Yoeri Schenau van Arcadis. Hij oppert in deze aflevering de vraag of klimaatneutraal internationaal reizen wel mogelijk is.
Aflevering 4: Cultuur en sociale cohesie
In de vierde aflevering spreekt Houppermans CEO Henrike Branderhorst van advies en ingenieursbureau TAUW en Yvonne van der Veen, HR-beleidsadviseur bij Achmea. Hun wordt gevraagd hoe je de sociale samenhang in het bedrijf bewaart nu thuiswerken wordt omarmd. Beide organisaties zijn daar druk mee aan het experimenteren.
Aflevering 5: Leiderschap & voorbeeldgedrag
Uit het I&O-onderzoek bleek dat 88 procent van de leidinggevenden aangeeft zelf het goede voorbeeld te geven als het gaat om hybride werken. Opmerkelijk genoeg herkent slechts 58 procent van hun werknemers dat ook. Daarom gaat Houppermans met CEO John Voppen van ProRail en mobiliteitsmanager Arno Veenman van de Volksbank in gesprek over goed leiderschap. De vraag is onder meer hoe leidinggevenden hun medewerkers kunnen stimuleren in duurzaam gedrag en of hybride werken een andere manier van aansturing vraagt.
Aflevering 6: De toekomst van hybride werken en reizen
In de laatste aflevering gaat Houppermans langs bij CEO Jos Baeten van verzekeraar a.s.r. en Sander Pleij van Leaseplan. Beide bedrijven lopen voorop in duurzame bedrijfsvoering en geven een kijkje in de toekomst van hybride werken en duurzame mobiliteit. Zo is a.s.r. klaar om zijn elektrische wagenpark ook als batterijen voor het eigen stroomgebruik via een tweerichtings laadinfrastructuur te gebruiken. Leaseplan is bezig hun vloot te vergroenen en deelt de kansen en belemmeringen die zij hierin zien.